Salamanderyngel!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PelleHansson
    • September 2005
    • 17

Salamanderyngel!

Jag har plockat upp tre små geléliknande klumpar ur akvariet, som måste vara salamanderyngel. Finns det någon som vet hur jag ska hantera dessa? Jag har lagt dom i en annan skål tillsammans med vatten och en sten.
    Hur ska dom förvaras? Vilken värme? Mat? osv.

Jag behöver veta allt!

Tack på förhand!
    /Per.
  • Maeztro
    • June 2005
    • 19

Jag fick åxå ägg i år. I somras, geleliknande rund sak med en prick i, som senare växte till en liten salamanderlarv.
    Just nu har jag 10-11 salamanderlarver som kläckts och ungefär 6 ägg som väntar på kläckning. Får nya ägg flera dagar i veckan, sen i juni-juli. Har en hona och 2 hanar (eldbukar) i samma kar. Produktiva krabater

Jag har en nätkasse i akvariet där jag lägger de ägg jag hinner rädda innan de blir mat... När 1 ägg kläckts (kläcks efter ca 5-14 dagar beroende på vattentemperatur) väntar jag två-tre dagar innan jag för över larven till min larv-burk. Finns tillräckligt med näring i akvarievattnet för att de ska överleva + gulan från ägget. Larv-burken är en vanlig plastbox ca ca 25 x 20 cm med ca 4 cm vatten som jag har står på akvariet. Byt 80-100% av vattnet en gång om dagen!!

Om ett ägg blir dåligt ser det nästan "hårigt" ut, grått och ludet. Avlägsna det snarast då det kan "smitta" andra ägg i närheten.

Men vad har du för salamandrar, antal och kön? Hur stort akvarie o hur mkt vatten(cm) ? Var hittade du äggen?

Min hona gillar att klämma ut sina ägg i javamossa, där hon kan pressa ihop mossan runt äggen... Men hon har även lagt på en specialväxt jag gjort med hjälp av en sten och fryspåsar jag klippt remsor av så det blir som blad och knutit fast runt stenen.

Mat till larverna kan bestå av cyklops, artemia, räkrom, olika mygglarver... När de är riktigt små funkar cyklops och artemia bäst. Ge helst olika fodertyder.
    Jag odlar egen artemia, mkt uppskattat av mina akvariefiskar åxå.
    Mata gärna fler gånger/dag, men i små doser. Annars en gång per dag funkar åxå, speciellt med levande artemia som simmar runt i burken tills de blir uppätna...

Ja, kommer inte på något mer just nu. Men fråga gärna.
    Jo, efter 90-120 dagar ska larven leva på land. Men vet tyvärr inte hur länge, har inte kommit så långt i studier & erfarenheter än. :P

Kommentar

• PelleHansson
      • September 2005
      • 17

Hej1 Tack för ditt svar!

Jag har 2 eldbukssalamandrar, kön fattar du nog! :-)
      Dom lever i ett akvarie på 65 liter och dom har ca 15 cm med vatten.

Jag hittade äggen lite varstans, nåt under en sten, nåt som flöt omkring.

Fast jag tror nog att äggen redan är för dåliga, efter din beskrivning av dåliga ägg.
      Får hoppas på mer tur nästa gång...

/Pelle H.

Kommentar

• leffe64
        • March 2004
        • 98

Vi har en revbenssalamanderhona som nog skulle må bra av sällskap, vet ni insatta var man kan få tag på sällskap åt henne, det är ju sällan man ser dem i butikerna här Stockholmstrakten?
        LeffeS

Kommentar

• figo
          • October 2004
          • 480

Det har funnits ganska länge på Kungzoo, inedalsgatan kommer ej på något nummer. På kungsholmen
          m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

Kommentar

Arbetssätt...