Matning av Salamandrar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

Matning av Salamandrar

På vilket sätt matar man salamandrar? Jag är ny som salamanderägare och har 2 japanska gulbukar (antagligen, fick aldrig veta rasen direkt). Just nu matar jag dom med röda mygglarver (frysta) som jag värmer upp i lite vatten i en kopp. Sedan häller jag ner det i vattnet som finns i akvariet. Jag gör det här varje dag som enligt djuraffären är rätt, men enligt salamander-ägare ska man inte mata dom varje dag. Gör jag rätt med att "hälla i" maten i vattnet? Eller ska man lägga det på land? Hörde att man kunde ta ett snäckskal eller så och hälla i maten där och har det på land och så tar man bort det på morgonen (om man matar på kvällen). Eller ska man "mata dom" med en pinsett eller nåt? Hur gör ni? Och hur ofta matar ni? Vad matar ni med? Varierar ni kosten?

Och bara för att lägga till; Vilka salamandrar funkar ihop med gulbuks?
    Senast redigerad av gladhertha; 06 February 2005, 19:03.
    Mvh Hanna
    Min Zoon
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

Ursprungligen postat av gladhertha
    På vilket sätt matar man salamandrar? Jag är ny som salamanderägare och har 2 japanska gulbukar (antagligen, fick aldrig veta rasen direkt). Just nu matar jag dom med röda mygglarver (frysta) som jag värmer upp i lite vatten i en kopp. Sedan häller jag ner det i vattnet som finns i akvariet. Jag gör det här varje dag som enligt djuraffären är rätt, men enligt salamander-ägare ska man inte mata dom varje dag. Gör jag rätt med att "hälla i" maten i vattnet? Eller ska man lägga det på land? Hörde att man kunde ta ett snäckskal eller så och hälla i maten där och har det på land och så tar man bort det på morgonen (om man matar på kvällen). Eller ska man "mata dom" med en pinsett eller nåt? Hur gör ni? Och hur ofta matar ni? Vad matar ni med? Varierar ni kosten?

Och bara för att lägga till; Vilka salamandrar funkar ihop med gulbuks?
    jag tyckte vattnet blev så skitigt så jag körde med ett lock till en syltburk o la på land med myggisar i... sen så fick de även räkor... jag matade mina 3 ggr i veckan ung...
    tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• gladhertha
      • February 2005
      • 1755

Tack så mycket för du svara. Vårt vatten är inte skitigt men maten försvinner väldigt fort och börjar flyta..Så jag ska pröva att ha ett snäckskal på land ag lägger mat i
      Mvh Hanna
      Min Zoon

Kommentar

• gladhertha
        • February 2005
        • 1755

Inga mer tips?
        Mvh Hanna
        Min Zoon

Kommentar

• Triana
          • January 2005
          • 840

mina åsikter vet du.

Kommentar

• gladhertha
            • February 2005
            • 1755

Ursprungligen postat av Triana
            mina åsikter vet du.
            På sätt och vis Vet hur ofta och vad du matar med men inte hur du gör.
            Mvh Hanna
            Min Zoon

Kommentar

• Triana
              • January 2005
              • 840

jag har i vattnet när det e mygglarver, på land när det är räkor eller liknande.. har pump som hjälper hålla vattnet rent

Kommentar

• smurfmats
                • February 2003
                • 3538

jag har i vattnet när det e mygglarver, på land när det är räkor eller liknande.. har pump som hjälper hålla vattnet rent

jag körde oxå med pump hos mina salamandrar men tyckte ändå at det lasig på botten o blev gammalt.. så jag körde tvärtom, myggisar på land och räkor i vattnet..
                tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Triana
                  • January 2005
                  • 840

oki.. tja.. jag antar att det är en smaksak.. sedan händer det att mina snor flingfoder för mina fiskar och ampilaror också *ampillarorna har det mest farcinerande sätt att äta jag sett på länge.. de gör en tratt av sig själva och silar ytvattnet genom den, samlar maten i bottnen av tratten.. när tratten är full men mat släpper de vattenytan och böjer ner huvudet att äta ur tratten formad av sin kropp*

Kommentar

• Jesper Danielsson
                    • September 2003
                    • 96

Metmask - den perfekta maten för salamandrar. 2-3 gånger i veckan - inga rester - billigt. Nöjda salamandrar garanteras!

Kommentar

• Triana
                      • January 2005
                      • 840

mm... men min mamma skulle döda mig om jag tog in mer mask *har en mjölmaskkoloni på rummet + håller på att bygga ett formicarium till sommaren, ska koppla till mitt slamkryparakvarium*

Kommentar

• gladhertha
                        • February 2005
                        • 1755

Ursprungligen postat av Jesper Danielsson
                        Metmask - den perfekta maten för salamandrar. 2-3 gånger i veckan - inga rester - billigt. Nöjda salamandrar garanteras!
                        Sån metmask man köper i typ fiskaffär? Jo, det ska jag nog pröva. Hört dom gillar daggmaskar :P så det ska jag pröva. Tack!
                        Mvh Hanna
                        Min Zoon

Kommentar

• gladhertha
                          • February 2005
                          • 1755

Ursprungligen postat av gladhertha
                          Ursprungligen postat av Jesper Danielsson
                          Sån metmask man köper i typ fiskaffär? Jo, det ska jag nog pröva. Hört dom gillar daggmaskar :P så det ska jag pröva. Tack!
                          (menade fiskaffär för spön å sportfiske å sånt, inte där man köper fisk för att äta ;P)
                          Mvh Hanna
                          Min Zoon

Kommentar

• Triana
                            • January 2005
                            • 840

varför inte gå ut i trädgården och gräva? *visserligen litet fel årstid.. men.. där ni bor kanske det inte ligger snö?*

Kommentar

• gladhertha
                              • February 2005
                              • 1755

varför inte gå ut i trädgården och gräva? *visserligen litet fel årstid.. men.. där ni bor kanske det inte ligger snö?*
                              det ända vi har i trädgården nu är "sovande" spindlar i rabatten jo men visst ska leta daggmaskar i sommar haha
                              Mvh Hanna
                              Min Zoon

Kommentar

Arbetssätt...