Trivs Cynops Orientalis bäst själv?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna Munkhammar
    • September 2004
    • 143

Trivs Cynops Orientalis bäst själv?

Jag har ju min ensam men undrar lite om han skulle trivas med en kamrat i samma storlek eller om det helt enkelt är bäst för honom att få vara själv. Vet föresten inte om det är en han men det bara "känns så".

Än så länge är den så pass liten att jag inte tycker man ser någon utmärkande kloak så det kanske är en hona men det är ju svårt när man inte har något att gämföra med.

Jag har föresten aldrig sett honom äta men jag har ju hafft honom i några månader. Ibland blir jag lite orolig att den inte äter tillräckligt mycket, man kan tex se "bäckenbenet" är det normalt? Hur skulle man kunna göda upp honom? Jag ger mygglarver men ibland även räkor, torskfile och lever.

Så en till sak, för att hålla vattnet kallare, skulle man kunna lägga i en isbit? Jag vet att många med guldfiskar brukar göra det ibland för att hålla nere temperaturen, går det med salamandrar också? MVH /Anna
    .:Omplacering av fiskar:.
    Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
    http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html
  • Anna Munkhammar
    • September 2004
    • 143

Kom igen nu. Vissa säger att de trivs bäst med sällskap och vissa att de lika gärna kan vara själva. Vad har ni för erfarenheter?
    Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!

Kommentar

• cool
      • October 2002
      • 1869

att han skulle tycka det va rolit me nån kompis säjer ja iallafall.
      hur stor är han??
      man kan testa att lägga i men syrsa men syrsan får inte vara större en hans huvud.
      har du mycket vamrt i akvaterrariet åt honom??
      Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
      NY MSN:t__skate@hotmail.com
      Skorpion och amfibie fantast

Kommentar

• Anna Munkhammar
        • September 2004
        • 143

Ursprungligen postat av cool
        att han skulle tycka det va rolit me nån kompis säjer ja iallafall.
        hur stor är han??
        man kan testa att lägga i men syrsa men syrsan får inte vara större en hans huvud.
        har du mycket vamrt i akvaterrariet åt honom??
        Han är 7 cm med svansen men han är inte särskillt kraftig. Jag får väll testa med en kompis då, ska kolla om det finns någon av samma storlek som honom. Jag har kollat på olika insekter i affärerna men de verkar vara lite väl stora (större än hans huvud). Till sommaren blir det ju lättare för då kan man ju leta reda på någon liten insekt.

Vad gäller temperaturen vet jag inte vad den är, men jag försöker hålla den så kall som möjligt. Täckglas är dåligt för att de gör att värmen stannar kvar men å ansdra sidan gör det ju att fuktigheten bevaras så jag är lite kluven där. Ibland har jag fönstret öppet i mitt rum för att det ska kylas ner och så lägger jag i isbitar i vattnet. Lurar ändå på att det kan vara aningen varmt då Orientalis hellst vill ha bara 15 grader.

Kommentar

• Jesper Danielsson
          • September 2003
          • 96

Om man ser höftbenen så brukar salamandern vara för tunn - ge små bitar metmask, köp i en sportfiskebutik.

Salamandrar är inte flockdjur och bryr sig inte om sällskap utanför parningstid. Att de inte ens är medvetna om varandra är ju rätt uppenbart när man ser dem trampa varandra på huvudena och försöka äta varandras lemmar. Ibland får de dock moment av klarhet(speciellt territoriella salamandrar som paramesotriton) och jagar då för det mesta bort sin "rival".

Kommentar

• Anna Munkhammar
            • September 2004
            • 143

Ja jag matar honom varje dag nu för att få upp honom i vikt, tycker att han ser tunnare ut än andra. Ska testa med metmask då Ska också testa att byta glaset till ett lock av nät. Några fler tips?

Köper inte någon till då för än den jag har är i full gardär, vill inte att han ska behöva stressas av någon rival.

Kommentar

• Jesper Danielsson
              • September 2003
              • 96

Om han äter mycket men ändå är smal så bär han möjligtvis på parasiter och kan behöva avmaskas. Man avmaskar dock inte förrän "patienten" lagt på sig lite - om han har fortsatta problem med viktförluster trots att han äter ordentligt så kan det bli aktuellt.

Kommentar

• Anna Munkhammar
                • September 2004
                • 143

Ursprungligen postat av Jesper Danielsson
                Om han äter mycket men ändå är smal så bär han möjligtvis på parasiter och kan behöva avmaskas. Man avmaskar dock inte förrän "patienten" lagt på sig lite - om han har fortsatta problem med viktförluster trots att han äter ordentligt så kan det bli aktuellt.
                Jag tror det var det att han inte åt ordentligt. Men nu när jag matar varje dag tycker jag mig se en förändring. Tror inte att han äter varje dag men nu får han helt enkelt välja själv. Jag har också börjat gräva ner isbitar i sanden och jag tror han tycker om det för han går gärna dit en isbit är.

Kommentar

Arbetssätt...