klockgroda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lizard freak
    • October 2004
    • 25

    klockgroda

    hej jag köpte en klockgroda (bombina orientalis) som jag har i ett akvarium med typ en tredje del land. Men den vill inte gå i vattnet! Jag vet inte vad jag göra! Vattnet är ungefär 13cm djupt är det för djupt?

    Trivs de bättre när de är två?
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    Hej!
    Ja har själv bombina orientalis.
    Va ja kommer ihåg så gick inte min heller i vattnet direkt e hela 13 cm??
    lägg i nåra stenar o växter som dom kan sitta på me huvet ovanför vattenytan.
    Dom trivs bättre när dom e 2 mina prata me varrandra låter som marsvin rätt gullit men irriterande på natten ne dom skriker.
    Tobbe
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • lizard freak
      • October 2004
      • 25

      #3
      Nån som vet hur man ser skillnad på kön?

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        honan ska vara rundare helt enkelt, svårt att se kanske men du bör få hjälp av zoo handlaren att se skillnbad.. fina krabater de där..=)
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • lizard freak
          • October 2004
          • 25

          #5
          min groda vill inte gå i vattnet jag vet inte varför. jag har växter och stenar som den kan gå upp på i vattnet men den bara sitter på land hela tiden.jag har en salamander i vattnet också men dem brukar ligga på varandra och sola så det verkar inte vara några problem. nån som vet vad jag kan göra? jag har 24grader i vattnet (bytte till 26 igår jag vet inte om 24 är för kallt) vattnet är typ 15cm djupt.är det för djupt och är 24 grader för kallt?

          Kommentar

          • lizard freak
            • October 2004
            • 25

            #6
            föra meddelandet det är en klock groda jag har en hona

            Kommentar

            • lizard freak
              • October 2004
              • 25

              #7
              är det nödvändigt att dvala klockgrodor för att de ska para sig?

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                ja, det är vad jag har hört och läst...
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • lizard freak
                  • October 2004
                  • 25

                  #9
                  hur ser man att klockgrodor är könsmogna

                  Kommentar

                  • Annsan
                    • January 2004
                    • 152

                    #10
                    Jag har hört om någon teori om att hanen är "skrovligare" på ryggen och att honorna är slätare. Men då måste man nog ha något att jämför med. Men som sagt, jag vet inte om det är vetenskapligt bevisat. Du får väl hålla koll på om dom parar sig :o)
                    Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

                    Kommentar

                    • lizard freak
                      • October 2004
                      • 25

                      #11
                      min klockgroda är brun blir den grön när den blir större? Eller kommer den vara så hela tiden? i affären sa de att den blir grön men jag har haft den ganska länge nu och den är fortfarande brun. Men den är ändå ganska liten jämfört med min andra groda (som är grön).nånsom vet nåt?

                      Kommentar

                      • Royal Theed
                        • June 2004
                        • 105

                        #12
                        För att avla klockgrodor krävs 2-4 månaders vintervila i ca 3-5 Grader C. det ökar fortplantningsberedskapen.

                        Under denna period får hannarna sk valkar på frambenen och då bör man byta ut vattnet och tillsätta ngt svalare ca 5 C grader.

                        13 cm kan vara ngt för djupt. ca 10 är nog bättre. annars vill de gärna sitta så att de har kroppen i vattnet men huvud och nacke ovanför ytan.. mycket gömställen och växter.

                        Jag har hört lite olika kälor ang deras färg. vissa påstår att den gröna färgen enbart förblir grön om de hålls i uvljus. Men själv var alltid mina grodor gröna oavsett om jag hade uv eller inte. MEn bra belysning tror jag är viktigt....
                        Fframavlade djur får dock mycket mörkare eller ljusare buk än röd.kan motverka detta med att ge bla vattenloppor, flodkräftor och tom paprika. har jag läst. hur det sista funkar är jag dock osäker på.
                        Mina framodlade har mycket mörkare nästan brun mage.
                        750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          ska man alltså lägga in grodorna i kylskåpet eller ska akvariet ha den tempen? och hur får akvariet i såna fall den tempen?
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • Royal Theed
                            • June 2004
                            • 105

                            #14
                            . DEt kan man väl göra antar jag. men jag vet att jag har fått fram yngel av att bara byta till svalare vatten. Men vad vet jag. kanske de redan var ngt sånär gravid när jag fick dem???

                            Det borde annars finnas mer info på nätet om detta...
                            750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              tro mig, har läst massa, skulle vara otroligt intressant o kul med små klockgrodor..

                              så du bytte bara till kallare vatten? under hur lång tid då? hur fick du vattnet att hålla sig kallt? många frågor nu..
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...