Slamkrypare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    Slamkrypare!

    Jag har chans att köpa två stycken slamkrypare och undrar mest hur man lätt kan räkna ut hur mycket salt man ska ha i vattnet. Det är ett kar som är spricka ganska långt upp och det kan man ju ha fyllt med lite vatten.
    Är det någon här som har slamkrypare? jag kolla här på zoopet och hittade en arbetsbeskriving av slamkrypare men det var inte samma som de har inne på affären. Den där inne var det mycket färg på och den blev inte mer än 15 cm. Den som är beskriven här blir 25cm. Den är vildfångad. Är det nödvändigt att ha fin sand i vattendelen och hur klarar man sig från kondens på rutan som det förmodligen kommer att bli om man ska ha stor luftfuktighet.
    Anledningen till att jag undrar detta är mycket för att de inte är så billiga, 125:-/styck.

    Många frågor men hoppas på att få svar på de flesta.

    Tack på förhand!!

    ///Anders :o)
    Mvh Anders
  • Royal Theed
    • June 2004
    • 105

    #2
    . Dels för att göra bästa möjliga för dessa slamkrypare är först att ta reda på vad för art det är. olika slamkrypare vill ha olika salthalter beroende på geografiskt sett de lever, vissa håller till längre in åt land och vissa längre ut mot kusterna. Annars är de rätt tåliga oavsett salthalt. men inte för mycket salt och heller inte för lite då (utom en art som vill ha väldigt låg) då finns det risk för svampangrepp.

    Kräver stor yta. för de bråkar mycket, och är det för lite utrymme dödar de lätt varann.

    JAg är nyfiken på hur denna slamkrypare ser ut. jag kan antagligen lätt identifera den och ge dig mer instruktioner utöver detta. De fyra olika släktena har dessutom en ganska varierad föda. Vissa livnär sig mer på plankton, alger och små kräftdjur., medans andra är mer eller mindre insektsätande.
    Bottenmatrialet bör bestå av sand eller lera. själv har jag både näckroslera blandat med fin sand och det funkar aldelles utmärkt. det ger de bra möjligheter att gräva sina bohålor med. ganska tjock lager är bra.
    Ska du ha två behöver du göra separata revir åt dem med... gärna lägga en stor rot eller sten så att de kan vara på var sin sida om det....
    antingen kan man borra små vetelationshål i galset, men vilket ändå tillåter en bra vetelation och endå ger bra luftfuktighet. men annars är det låta täckglaset vara öppet en tredje del, men då får man se upp att de inte klättrar eller hoppar ut... för de är duktiga på det.

    sen måste jag säga att jag tycker 125 spänn för en slamkrypare är ganska billigt. men jag vore tacksam om du kunde föröska ta reda på vad det är för art eller ett foto vore ännu bättre. för jag är själv på jakt efter fler arter av de jag saknar.

    Själv håller jag på med ett stort projekt vilket förhoppningsviss ska leda till lek av mina par ngn i framtiden och jag har lagt ner drygt 20 000 på detta så vi håller tummarna....

    Är det nåt så är det bara fråga. jag har 15 år erfarenhet av slammisar----
    750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

    Kommentar

    Arbetssätt...