Går det bra att ha både grön vattenödla(notophthalmus viridiscebs) och vanlig eldbukssalamander i samma aquaterrarium?
blanda salamanderarter?
Kollaps
X
-
Hej,
Ah, en notophthalmus viridescens(N.v.)!
Vet du vilken underart du har? Det finns fyra.
N.v. anses som en rätt svår salamander, många som har stora problem med dem andra tycker de är lätta.
Det är lätt att se vilken underart man har se:
http://www.caudata.org/cc/species/Notophthalmus/N_viridescens.shtml
Generellt sett så ska man inte blanda olika arter av salamandrar, de har ofta olika behov och passar inte ihop. Dessutom är alla salamandrar giftiga och tål troligtvis inte varandras gifter. Ett annat problem är aggressivitet, salamandrarna är rovdjur och äter upp varandra(även inom arten) om storleksskillnaden är stor.
N.v. har ett mycket giftigt stadie som kallas red eft, se länken ovan.
Generellt sett så har dessa salamandrar du nämner rätt lika behov, ca 20C(inte mer!) och trivs bra i akvarier med en ö(korkbark?).
Det största problemet är storleken en stor vuxen n.v. kan bli typ 14 cm medan en liten c.o. bara är ca 6cm, det funkar inte.
Om du verkligen tänker sätta ihop dem(vilket jag tycker är dumt) så se till att du har individer med ungefär samma storlek och observera dem noggrannt för att se om de blir stressade etc.
Om jag var du skulle jag dock hålla n.v. separat, det är en mycket ovanlig salamander(I sverige) och den kan vara svår bara i dess ensamhet. Om du vill ha en utmaning så försök få dem att para sig och föd upp äggen.
Får jag fråga hur du fick tag i n.v.? (jag är lite intresserad av hur vanlig den är i Sverige då jag funderar på att starta ett register för ovanliga salamandrar i Sverige)
Jag skulle själv haft dessa salamandrar om jag hade haft plats(tillsammans med en massa andra iofs). Hade n.v.dorsalis ägg förut som sket sig(grrr).
-
nej det var så att min syster tänkte ta hem en vattensalamander från hennes skola (naturbruk) och vi undrade då om det gick bra att sätta ihop den med våra. Men då är det nog bäst att den får ett eget, då.
Tack för länken och hjälpen!/Sara Östlund
Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337Kommentar
-
Nothopthalmus viridescens viridescens dyker upp nån gång om sen; av nån anledning har Mammut Zoo, av alla ställen, rätt ofta inne den. Jag hade N.v.v. för cirka fyra år sen, och odlade den. Det blev dock i längden för svårt att förse 'eft' stadiet med vinglösa bananflugor och nykläckta syrsenymfer, och 'efterna' svalt ihjäl under andra vintern.
De vuxna är däremot rätt lätthållna - det som gör den lite knepig är att den till skillnad från de 'vårtiga' salamandrarna jagar med hjälp av synen, inte luktsinnet, så fodret måste röra på sig. Jag utfodrade mina genom att vifta med maten framför dem med pincett, då gick det bra att ge dem hackad daggmask, räkkött, uppblötta pellets etc.
De leker ganska snällt bara man låter dem få en kall övervintring, men, som sagt, det var för svårt för iaf mig att ge landstadiet tillräckligt med smått levande foder.
Mitt par gick tillsammans med fyra st. Paramesotriton hongkongensis i ett 60 liters akvarium. Största problemet med att hålla dem tillsammans var att P.h. jagar med lukt och inte hade några problem att nitta N.v.v.'s ägg.
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Mycket intessant att höra!
Som sagt jag ska starta upp en sida vars syfte är att registrera salamandrar i Sverige för att underlätta åtkomst och uppfödning. Dessutom skulle det vara rätt kul att se hur vanligt det är att ha salamandrar i Sverige, seriöst vill säga.
Så om ni har så är det bara att börja maila så börjar jag registrera.
Websidan kommer nog vara uppe om nån vecka och kommer antagligen finnan i svensk och engelsk version samt ha en anknytning till www.caudata.org.
Wow Azur tillsammans med paramesotritons, det var vågat. Jag har aldrig haft några problem med mina paramesotriton, men jag känner massor av folk som bara har dem en och en för att de dödar sina partners. Paramesotriton verkar ha ett utpräglat svängigt humör
Håller du fortfarande på med salamandrar Azur? Du verkar ju ha en del erfarenhet.Kommentar
-
Nej, jag var väldigt intresserad av herptiler som yngre, men med åren får jag mer och mer dåligt samvete för att jag inte kunnat ge dem, och särskilt inte ungdjuren, tillräckligt bra miljö. Jag får ut larver, de metamorfoserar... och sen blir det långsam svält till döds trots att jag kämpar allt jag kan med att få fram mat.
Det är mycket enklare med fisk.
Jasså, P.h. är aggressiv? Gäller det bägge könen? Jag tror inte mina nånsin lekte, trots sval övervintring, och jag misstänkte att jag bara hade honor. Fick aldrig tag i några fler heller. De ignorerade iaf helt varandra och N.v.v'na, och jag såg aldrig någon antydan till aggression.
Jag hittade, då, väldigt lite information om någondera arten, utan jag mer eller mindre gissade mig fram. Jag övervintrade t.ex. N.v.v'na i kakburkar med fuktig vitmossa i kylen.
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Hej,
Jo det är stor skillnad is svårhetsgrad...
Men nu finns det mycket bra information och forum att tillgå, dessutom kan man beställa käk över internet. Det jobbigaste är ju som du säger att föda upp små ungdjur. Hemligheten är att få dem att morfa så sent som möjligt, ungdjurens aptit ökar exponentiellt med storleken. Larver brukar ju äta friskt men ungdjuren dåligt. Red efts är ju så jäkla små så jag förstår verkligen situationen.
Jag är inte säker på om det är bägge könen, det är troligt att det är så med tanke på att de lever i mycket näringfattiga miljöer normalt sett och inte tål konkurrens. Det är möjligt att det är hungersutlöst aggressivitet... Hannarna blir dock extra aggressiva under parningstid, men det är ju mot andra hannar och som jag förstår det endast när honor finns närvarande. För det mesta är det hannar som är förövare.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Jesper DanielssonHej,
Ah, en notophthalmus viridescens(N.v.)!
Vet du vilken underart du har? Det finns fyra.
Min syster säger att den verkar jättelätt iaf.
Ursprungligen postat av Jesper DanielssonOm jag var du skulle jag dock hålla n.v. separat, det är en mycket ovanlig salamander(I sverige) och den kan vara svår bara i dess ensamhet. Om du vill ha en utmaning så försök få dem att para sig och föd upp äggen.
Ursprungligen postat av Jesper DanielssonFår jag fråga hur du fick tag i n.v.?/Sara Östlund
-
Hehe,
"Vadå? Eldbuken med vattensalamandern? Tycker inte man ska hålla på sådär.."
Nej naturligtvis menade jag att föda upp N.v.v.(N.v. hanar är kända för att försöka leka med allt som rör sig). Dessutom har hanarna en tendens att dränka honorna när de leker med dem. Sen är "red eft" stadiet jobbigt eftersom de är mycket små och behåller det stadiet ganska länge om jag inte missminner mig.
Dessutom har många personer haft problem med N.v. som plötsligt dör, de verkar vara känsliga för någon vattenparameter elller något dylikt.Kommentar
-
okej..
Har vi tur så är de två som är kvar(om hon får köpa en andra) en hane och hona.. Visst kunde man gissa lite på nån knöl under svansen eller hur var det nu??..
Iaf så har hon tagit lite bilder på den nu. Du kanske kan kika och se efter vad det är för något:
/Sara Östlund
Kommentar