Ang. salmander

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna Munkhammar
    • September 2004
    • 143

Ang. salmander

Hejsan, som många andra funderar jag på att skaffa en salamander. Läste att deras hud är lite giftig och nu undrar ju jag då hur pass giftig den egentligen är, kliar det mycket, svider eller är det bara att tvätta händerna för att slippa problem? Min kusin sa någon gång att man måste ha en speciel salva och smörja in händerna med efter att man tagit i dem, men det var kanske lite överdrivet?

Här kommer några fler frågor som jag också gärna vill ha svar på:
    -går det bra att bara ha en salamander eller är det att föredra att ha två?

-Var kan man få tag på en salamander om man inte vill köpa den i djuraffären, finns det några speciella uppfödare? Anledningen att jag frågar detta är att jag inte är särskilt förtjust i djuraffärer och deras djurhållning. Finns endel bra butiker men de flesta är inte det, tyvär.

-Är det svårt att få en salamander att äta rätt. Ni har nämnt att de äter mygglarver och spirulina pellets, vad kostar detta? Vad finns det mer som man kan ge dem?

-Vad för material gör man lämpligast landdelen av och vad bör man ha för sorts sand/sten på bottnen?

-Hur var det egentligen med UV ljus? Någon sa att man skulle ha det och en annan inte. Varför/varför inte är det bra med UV-ljus?

-Kan en salamander bli tam? Alltså van vid människor och kanske tom tycka om att bli upplyfft ibland, eller tycker de att det bara är "pest och pina" med människor som ska komma och "lägga sig i".

Slutligen, kan en sallamander bitas?
    .:Omplacering av fiskar:.
    Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
    http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html
  • Anna Munkhammar
    • September 2004
    • 143

Hej, skulle också uppskatta om någon har bilder på hur ett bra inrett aquaterrarium ser ut Tack på förhand /Anna
    Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!

Kommentar

• malawi´n
      • August 2003
      • 1643

Tror inte riktigt att slamandrar kan känna tillgivenhet eller bli "tam".
      De kan nog bitas, men jag tvivlar på att det gör ont, om det är en mindre art. (vissa blir ju över en meter;P)
      Jag ska skaffa mig en slamamnder i dagarna, och har alltså fått reda på lite fakta.
      Jag ska ha vanlig rådasand på bottnen, samt en del växter som även kan vara på mycket fuktiga ställen.
      Jag ska ge min salamander insekter och annat frysfoder, inte torrfoder.
      Jag tror faktiskt att man kan ha enbart en, men att det går bra att ha två.
      Det räcker att tvätta sig noggrant efteråt. Kan väl vara lite värre om man har småsår på händerna, men tror inte att det är ngn fara.
      Vet inte ngn annan handlare, möjligtvis handlare på internet...
      har också hört olika om UV-ljus, och tror att slamandrarna klarar sig om man inte har det, men att de lever längre om man har det el. dylikt. vet dock inte så mkt om det.
      Som sagt: Det här är bara svar som jag har fått på mina gena frågor, samt som jag har läst på internet, så vore bra om ngn mera kunnig även kunde svara;P
      Hoppas att det hjälpte en smula iaf

Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

Kommentar

• Jesper Danielsson
        • September 2003
        • 96

så många frågor...
        Salamandrar klarar sig bra ensamma.
        Generellt sett är salamandrar inte speciellt giftiga för oss människor så länge du inte tänker äta din salamander. Giftighetsgraden varierar. Man bör dock tvätta händerna efter man tagit i dem, salamandrar uppskattar dock inte att bli upptagna. När det gäller tamhet så är kommer de antagligen associera sin ägare med mat - då kommer de fram ur sina gömställen när de ser dig eller så springer de och gömmer sig för att de associerar dig med att de blir upptagna(vilket de som sagt inte gillar).

ALDRIG UV-ljus till salamandrar!!! De är inga reptiler!

En salamander kan bitas - inte för att skada dig utan för att den ibland får för sig att dina fingrar är typ en mask. Det gör inte det minsta ont -mest kul. Detta händer mest med lite större salamandrar och allra mest med vuxna pleurodeles waltl, en stoppade i sig hela mitt finger en gång lol.
        Salamandrar har inga tänder utan suger för det mesta i sig maten eller kastar ut sin pyttelilla fångsttunga, en del har dock en avbitningskena i munnen(paramesotriton sp exempelvis).

Kommentar

• Anna Munkhammar
          • September 2004
          • 143

Ja det var många frågor men det gäller ju att passa på eller hur? Jag har försökt söka fakta på google men får mest bara fakta om vilda salamandrar, söker man på t.ex. kaniner finns det ju hur många fakta sidor som hellst!

Anledingen att jag funderar på att skaffa en salamander är att jag tycker jätte mycket om djur, har hund men de bor bara i en del av huset som är avgränsat av ett garage (mystiskt hus vi har). Mamma är allergisk så det går inte så bra med pälsdjur. Dessutom pluggar ju jag endel så jag vill gärna ha ett djur som inre kräver så mycket uppmärksamhet som tex. en kanin gör (rastning och kel helst varge dag). Tycker det är jätte kul och fixa i akvarier och sånnt så jag tycker det vore kul med en ödla (eller amfibie som det här är).

Vill inte köpa en "vanlig" ödla efterssom det verkar så svårt att få till deras kosthållning och Uv-ljus etc rätt.

Hur gamla blir egentligen salamandrar?

Kommentar

• malawi´n
            • August 2003
            • 1643

De flesta kan nog bli runt 16-20 år...

Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

Kommentar

• smurfmats
              • February 2003
              • 3538

hej, lånar tråden här..=)

tänkte höra med araven, du verkar kunna mycket om dessa små gynare, kinesiska eldbukar alltså, jag matar med spirulina foder o mygglarver, vad mer kan man ge dem? har provat levande föda(flugor, fluglarver) som helt blev dissade av dem.
              tips tack
              tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• dramos
                • July 2004
                • 2

på tal om ingenting, hur varmt bör en salamander ha i vattnet??? bör/måste man ha doppvärmare???

Kommentar

• Jesper Danielsson
                  • September 2003
                  • 96

Generellt sett så bör salamandrar ha mellan 15-20C i vattnet.
                  ALDRIG Doppvärmare.
                  Salamandrar passar inte tillsammans med tropiska fiskar, tyvärr(?) har de helt olika temperaturnischer.
                  Cynops orientalis(kinesisk eldbukssalamander) är en liten salamander och kan vara småmatad ibland, speciellt med tanke på de långa transport och felaktiga förhållanden(doppvärmare!!!) som de överallt utsätts för. Cynops orientalis är värmekänslig, egentligen passar den inte som ett husdjur då den helst vill ha 18C typ vilket är svårt att uppnå inomhus(om man inte gillar att ha det kallt inne).
                  De äter det mesta i lagom storlek som inte är för snabbt, alla smålarver och kryp du hittar i ett stycke mossa ute i naturen t.ex.
                  akta dock för stora rovbaggar om du hämtar mat utifrån under vår/sommar.
                  De föredrar naturligtvis levande foder då de är rovdjur, jag köper metmask från fisk affärer och ger dem små bitar som de mumsar i sig. Jag odlar mask själv hemma.

Ingen vet säkert hur gammal en salamander kan bli, en optimalt hållen salamander kan säkert bli lika gammal som en människa. Problemet är att folk har en tendens att köpa salamandrar när de är 10 bast och behålla dem tills de är en sisådär 70. De flesta håller salamandrar i felaktiga miljöer och då blir de bara några år innan de dör av sjukdomar etc. Man ska nog vara nöjd om man lyckas få dem att överleva en sådär 10-30år. Många salamandrar är dessutom vildfångade och kan redan vara reltivt gamla när du får dem.

Jag brukar hålla till på http://www.caudata.org/forum/ där finns tips på käk och akvaterrarier, kom gärna dit och ta en titt. allt är på engelska.

Kommentar

• Anna Munkhammar
                    • September 2004
                    • 143

Hur var det med bilder då? äntligen fixat mitt akvarium så det är klart för en liten krabat att flytta in. Funderar på en revbnssalamander efterssom de verkar tåliga och vacka, men jag vet inte hur de ser ut :-S Någon som har en bild?

Kommentar

• Jesper Danielsson
                      • September 2003
                      • 96

[url]http://www.caudata.org/cc/species/Pleurodeles/P_waltl.shtml[/url

Kommentar

• Jesper Danielsson
                        • September 2003
                        • 96

Kommentar

• Anna Munkhammar
                          • September 2004
                          • 143

Hmm, jag tror nog att mitt akvarum är i minsta laget för en revbenssalamander :-( Behöver någon liten som kan bo i ett 75 liters akvarium. Bra sida dock efterssom det var en massa info på den

Men visst var de väldigt vackra! Tack för hjälpen än en gång Du är riktigt hygglo do araven /Anna

Kommentar

• Jesper Danielsson
                            • September 2003
                            • 96

Hej,
                            Tack!

Andra salamandrar som är lätta att få tag i i Sverige och är mindre:
                            cynops orientalis(6-9cm):

cynops ensicauda ensicauda(utan vita prickar på ryggen!, 11-14cm):

Kommentar

• Anna Munkhammar
                              • September 2004
                              • 143

Tack igen, blir nog en sådan lite krabat

Kommentar

Arbetssätt...