Hur ofta ska eldbuksalamandern ha mat?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tigeröga
    • July 2004
    • 2

Hur ofta ska eldbuksalamandern ha mat?

Hej!
    Vi köpte tre salamandrar i början av året. De har lagt ägg och vi fått tillökning i kolonin så nu är det totalt nio. Många små har dessvärre gått åt, men det verkar som om dessa nu ska klara sig.
    Jag undrar hur ofta de ska ha mat egentligen - tycker att de blivit så feta om buken. Brukar ge dom var tredje dag ungefär och då 2-3 "rutor" av djupfrysta mygglarver. Det kanske är för mycket. De verkar enormt hungriga o äter "aggressivt" - river o sliter åt sig, "slåss" om maten. Ska de mer mat - eller mindre??
    Ime
  • peyman
    • May 2002
    • 416

Hade sådana en tid för länge sedan. De matade jag var tredje dag också, men jag matade med levande fluglarver mest. kommer inte ihåg riktig hur mycket de åt.
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

Kommentar

• smurfmats
      • February 2003
      • 3538

hej, kul med påökning...=) hur gjorde du? dvalade ni dem på nåt sätt eller? skulle nämligen vara riktigt kul med små salamandrar...

jag brukar ge mina två eldbukar mat var tredje dag, då brukar jag ge dem en bit svarta mygglarver...
      tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Tigeröga
        • July 2004
        • 2

Till Smurfmats!
        Vi fick med ett par "mossbollar" vid köpet av salamandrarna och i ytan på dessa upptäckte vi äggen, när de kläcktes tog vi de små "ynglen" åt sidan i en egen behållare (för akvariefiskar) som låg kvar i det stora akvariet. Efter någon vecka flyttade vi dem till eget akvarium. När visedan städade stora akvariet upptäckte vi fler yngel och då chansade vi och la tillbaka de andra - det var tretton från början som vi såg och nu är det alltså sex kvar. En har inga synliga gälar längre och är uppe o kryper på stenarna - de andra fortfarande helt under vattenytan. Kul!!
        Jag kanske ska dra ner lite på maten.... men de fick rejält så de inte skulle bli så sugna på ynglen...... Tack för svar!!!!
        Ime

Kommentar

• Kariin4fun
          • February 2004
          • 46

jag har 3 eldbukssalamandrar som är väldigt stora...
          man ska variera med maten och inte bara ge dom likadan mat helatiden...
          jag troro inte det är skadligt för salamandern om den får för mycket mat....
          om dalamandern känner att den är mätt äter den inget mer och om det är mat i akvariet eller terariet, så är det bara att lungna ner sig med maten....
          jag matar mina varannan dag...
          jag matar mina salamandrar med litte av varde som salamnadrarna gillar bl.a vanliga skalade djupfrysta räkor ( inte insaltade)...
          eller alla sorters mygglarver (Föruton gröna)....
          men även krill...
          Men för att salamandrarna ska få litte mortion så går det bra att släppa ner några guppy yngel.... smaskens för salamandrar....
          // Karin
          //..Salamander älskaren..

Kommentar

Arbetssätt...