Odla klogrodor..tips behövs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annsan
    • January 2004
    • 152

    Odla klogrodor..tips behövs

    Jag har frågat förut men fick inget svar då. Tänkte att jag ger det en chans till så får vi se om någon amfibieexpert tittar in :o)

    Jag har två vita klogrodor. En hona och en hane som parar sig heljvilt och sprider rom över allt där det går. Men, äggen överlever inte. Delvis så äts dom upp såklart men resten förtvinar bort..

    Jag har testat:
    Flytta föräldrarna,
    Höja temperaturen
    Sänka temperaturen
    Ta bort pumpen osv osv...

    Jag hittar inga bra sidor om hur man odlar och de enda som står är hur man får dom att para sig osv, men inte hur man går tillväga sen. Som det är nu så sätter dom igång att föröka sig vid varje vattenbyte så det är nog inte där problemet ligger.

    Tacksam för tips. En lite klogodeyngel som överlever skulle göra mig glad :o)

    Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv
  • ICEBOX
    • April 2004
    • 150

    #2
    http://members01.chello.se/blue/odling%20av%20klogrodor.html

    Lycka till *ser fram emot rapporter om odlingen*
    375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

    Kommentar

    • Annsan
      • January 2004
      • 152

      #3
      Hmmm..det verkar ju jättelätt :o) Jag har provat att flytta föräldrarna istället för äggen förut, men äggen bara "försvinner" iallafall. Det ser ut som om de möglar istället för att urvecklas. De blir suddiga och lite luddiga i kanten.
      Mina grodor lägger inte heller sina ägg vid ytan utan de sitter överallt på allting i hela akvariet.Kan det vara så att de inte är befruktade?? Att det kanske är därför de dör? Jag har ju sett att de parar sig. Dom brukar hänga ihop i flera timmar, så man tycker ju att de borde vara befruktade ägg. Men jag sak prova att suga upp äggen nästa gång så får vi se vad som händer. Tack för tipsen...jag håller dig informerad om hur det går..
      Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

      Kommentar

      • Lottalill
        • December 2003
        • 3

        #4
        Mina klogrodor lägger ägg mest hela tiden..iallafall varje natt efter att de fått mat!! Hanarna "knorrar" så fint innan parningen. Ynglen kläcks oftast men äts upp fort om jag inte flyttar dem. Problemet är födan för mig med...Jag har provat föda upp levande artemia, men det är jättesvårt, blir så få..Nu provar jag en ny metod med att mosa frusen artemia...hittills lever 5 yngel av 10 från början...men de börjar nog tackla av..ska prova tipset med att mala flingfoder också...Man vill ju så gärna att de ska bli grodor!!

        Kommentar

        Arbetssätt...