Afrikansk klogroda.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BEK Berglund
    • August 2016
    • 55

Afrikansk klogroda.

Xenopus laevis. Vad är fel? Hona har kraftigt svullet lår. Kan det vara så att den har ägg där. Eller är det en infektion. Den använder benet på normalt sätt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Vet ej, men hur har det gått?
    Har du en värmare i så kan den bränna sig på den.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• BEK Berglund
      • August 2016
      • 55

Bägge låren är nu svullna. Men bara på denna grodan. Och färgen är svagt rosa tror jag.
      / Björn.

Kommentar

• BEK Berglund
        • August 2016
        • 55

Har också en fråga om ytterfiltret. Korta trådar i massor på några månader. Trots att jag har (tätt förfilter inne i akvariet).

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Vad menar du med korta trådar. Inne i filtret, på grodorna, eller i vattnet?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• BEK Berglund
            • August 2016
            • 55

Nej. Många, en sörja av kanske tre mm långa trådar inne i Eheim 2424 filtret. Och konstigt inga andra slamföroreningar. Har aldrig sett detta tidigare år.

Kommentar

• BEK Berglund
              • August 2016
              • 55

Det slog mig en tanke om att det kanske är filterpatronen som sönderfaller...Jag tror den har legat på ett lager länge för den var missfärgad.??

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Knappast inte om det var en helt ny filtrepatron, däremot en begagnat som legat och torkat kan flagna sönder
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

Kommentar

• BEK Berglund
                  • August 2016
                  • 55

Nej jag kan nog säga att det inte var patronen. Kan vara maskar kanske för jag matar med mygg. Har sett mask på rutorna. Idag har jag färdigställt ett bättre förfilter på två liter med Classic 250 filtermattor om fyra stycken samt fyllt ut lite tomrum runt den lilla pumpan som drivar filtret. Det är ett hemmagjort filter i en kanister från Classic 250. Trådarna kan kanske vara restprodukter från de pellets jag matar grodorna med. Fi får se om detta nya filtret blockerar "trådarna".

Kommentar

• BEK Berglund
                    • August 2016
                    • 55

Hej igen Forman eller någon som kan detta. Hur tar jag bort/avlivar jag den stackars sjuka honan ( med ofantligt svullna lår!) ?? Xenopus laevis är nu i en stor balja på golvet.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Hittar ytterligare lite info om sjukdomar - det är inte det s.k. Red Leg http://www.xenopus.com/disease.htm

Om inte är det kanske Dropsy/Bloat http://aquaticfrogs.tripod.com/id10.html

Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

Kommentar

• BEK Berglund
                        • August 2016
                        • 55

Tack Kjell. Bloated frog beroende på organsvikt. Detta tänkte jag inte. Men jag lär mig. Ingen annan av sex kvarvarande grodor visar tecken på att må dåligt. Det får pellets av fisk. Små bitar av räkor ibland. Och mygglarver. Den sjuka grodan är inte längre i livet. Ett extra Experience 150 installerat. Och hela akvariet är renoverat. Med ny dubbelbotten och utan sand och grus. Bara windellöv och Cryptocoryne som växter.

Kommentar

• BEK Berglund
                          • August 2016
                          • 55

Enligt min uträkning bör jag väl ha i fyra matskedar Jozo medelhavssalt utan jod till mina 85 liter. Ancistrusen bör väl också gilla detta!? Detta visste jag inte heller nåt om just denna mellan inre och utvändig balans.

Kommentar

• BEK Berglund
                            • August 2016
                            • 55

Med dubbelbotten menar jag att bakkanten är höjd en decimeter och framkanten fyra centimeter. I högra ändan spolas rent vatten in under dubbelbotten. Och en kraftig 12 volt pump suger ur slammet underifrån på vänstra ändan. Första versionen av denna installationen blev inte effektiv och massor av slam lagrades under dubbelbotten. Och därför har jag gjort den nya installationen av självrensande funktion.

Kommentar

• BEK Berglund
                              • August 2016
                              • 55

För övrigt... tycker det är konstigt att varken Ancistrus eller mina snäckor äter på det som ska vara algtabletter. Varför kan jag undra.
                              Senast redigerad av BEK Berglund; 21 January 2017, 20:14. Anledning: Får inte "skrika" ju.

Kommentar

Arbetssätt...