Eldbukssalamandrar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenore
    • February 2004
    • 3

    Eldbukssalamandrar!

    Jag har haft två slöjstjärtar ett tag och häromdagen bestämde jag mig för att skaffa ett större akvarium till dem. I samband med köpet skaffade jag mig två eldbukssalamandrar. Det nya akvariumet är på 20 liter och mannen i zooaffären sa att det fungerade bra med två eldbukar och två slöjstjärtar i det akvariumet. Men nu när jag har läst här på sidan så verkar det som om det kommer bli alldeles för trångt när de växer. Hur mycket utrymme behöver de egentligen? Blev jag lurad i affären?

    Sen en annan sak. Jag matar dem med röda mygglarver men hur mycket och hur ofta skall jag mata? Jag har för mig de sa att jag skulle mata med 20-30 larver...
    Jag har märkt att slöjstjärtarna äter upp maten för dem. Jag har varit rädd för att det inte blivit något över till salamandrarna så jag har tagit ut dem till en enskild burk och matat dem där. Fungerar det eller skall jag göra på något annat sätt?

    Tacksam för svar.
  • Agnes
    • July 2002
    • 109

    #2
    det är bäst om du särar på dom, och köper 2 kar på ca100 l vardera. 20 l klara dom sig inte på.

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Fiskarna äter upp all maten för dem om man inte handmatar, vilket inte alla salamandrar gillar.
      Det enklaste är att ha dem för sig då man kan sätta fast en ruta mygglarver i gruset. Jag ger mat varannan dag och tycker det verkar funka bra. Ju större desto bättre tycker jag när de gäller utrymme, man kan ju göra lite mer spännande för salamandrarna i ett större akvarium. Mina har väl 15 cm djupt och så har de en korkbit de kan komma upp på, lite växter och så har de oxå.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Nog blev du lurad alltid! Jag skulle gå till affären och fråga hur de tänker sig att alla dessa djur ska få plats när de blir större. En Slöjstjärt behöver som sagt 50 l vatten till att börja med. När det gäller Eldbukarna så har min dotter sådana, och dessa är nästan alltid på land... Detta innebär att du i en stor del av ditt 20 l kar borde ha en landdel.... Du kan kika lite på min dotters sida på Zoonen, jag har för mig att hon har en del länkar till salamandersidor där http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121166
        Hur som helst så är ett 20 l akvarium för litet redan till dina slöjstjärtar. Köp ett 100 l kar att ha dem i tillsammans med andra fiskar... Salamandrarna kan kanske gå kvar i ditt 20 l till att börja med i alla fall...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...