tillfälligt salamander-yngel akvarium????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simha
    • January 2004
    • 12

    tillfälligt salamander-yngel akvarium????

    mina salamandrar har lagt rom som snart borde kläckas just nu har jag satt ner en yngelbur i salamander-akvariet som jag har lagt ner flytväxterna som romen sitter på så föräldrarna kommer inte åt dom.
    Men när dom föds behöver väl dom nästan bara landyta.
    Jag undrar om det skulle gå att köpa en guldfisk-skål som jag fyller med grus och trär ett myggnät över "öppningen" sedan använder en spotlight som belysning, samt en vatten yta inte större än vad ett glas rymmer.

    SKULLE DETTA FUNGERA????????
    snälla svara!!!!!!!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    När ynglen kläcks är de helt vattenlevande i ett par månader, inte helt olikt grodyngel. Sen metamorfoserar de, och då blir de huvudsakligen landlevande. Jag tycker ditt "guldfiskskål-terrarium" låter helt OK. Se till att det finns gömställen och både torrare och fuktigare platser i akvariet, så ungarna kan leta upp den miljö de vill ha.

    Lycka till!

    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • simha
      • January 2004
      • 12

      #3
      okej bra. Men hur ska jag se när det är dags att flytta över dom till "guldfiskskålen"?? (nu är dom säkra i yngelkorgen)
      Även vad ska jag mata dom med?

      Kommentar

      Arbetssätt...