"lära" dem att jaga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    "lära" dem att jaga?


    Hej! Fick precis "ta över" tre eldbukssalamandrar ( kinesiska vad jag förstått när jag läst på) för ett par dagar sedan. De är litet mer än 6 månader ( hon som hade haft dem hade haft dem i sex månader.) De är uppfödda på enbart frysta röda mygglarver.I går provade jag att ge dem litet levande vit mygglarver. När jag först släppte ner mygglarverna i akvariet såg den ena slalamandern ( tror det är en hane) helt skrämd ut! Han liksom ryggade och började sedan böka i gruset. Sedan efter typ 5-7 minuter förstod had att de små vita sakerna kanske var ätbara, då började han försöka jaga dem, men han fick itne tag på dem, de var helt enkelt för snabba med att simma undan. De andra verkade inte nämnvärt intresserade av larverna, men sedan började de oxå försöka fånga larver, men det är precis som om de itne förstår/ kan göra det. Är jakt ett betende som måste övas upp hos salamander? Hos mina kampfiskar och de andra fiskarna, så snappar de bara och så är larverna borta, men slalamandrarna verkar ha problem. De tar i bland in dem i munnen, men spootar sedan ut dem och försöker sedan igen...Det är som att de itne "får in Dem" eller blir skrämda när de får tag på dem...Finns det något som är långsammare än vita mygg som jag kan ge dem så att de får öva upp sig litet? Kommer de lära sig månne? Kan det vara att de itne tycker om vita mygg/ inte ser det som mat?

    Försöker ox få klarhet i om eldbukarna vill ha varition i form av vegetariskt foder, är det någon som vet? Undrar oxå om man med hjälp av att "mäta" dem kan se ungefär hur gamla de är? Hur gamla brukar de vara när de säljs i butiker?
    Många frågor *skratt* Hoppas någon kan och har tid att svara!
    Nina
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, salamandrar behöver inte lära sig att jaga. Däremot tillhör eldbukarna en grupp salamandrar som främst jagar med hjälp av lukten, inte synen, och har därför väldigt svårt med snabba byten - såna salamandrar måste först sniffa sig fram till bytet, sen 'smaka' på det med nosen, och SEN hugga. De är anpassade att jaga byten som ligger nedgrävda i bottnen, bland nedfallna löv, eller bland växter, som t.ex. chironomidlarver och vattenlevande daggmask, men fisk & snabbare insekter är långt borta innan salamandern funderat färdigt.

    De som jagar med synen som t.ex. rödprickig salamander eller svensk mindre vattensalamander har motsatt problem mot eldbuken: de kan inte se byten som inte rör sig. Jag minns hur frustrerad jag var när jag matade unga rödprickiga salamandrar med bananflugor - när flugorna rörde sig sprang de lätt ifrån salamandrarna, när en salamander ändå kom nära 'frös' flugorna så salamandern inte kunde se dem.

    Kort sagt är salamandrar över lag ganska kassa jägare, mycket sämre än t.ex. grodor. Det är en av anledningarna till att jag inte rekommenderar att hålla salamandrar med fisk - fisken konkurrerar ut dem om maten.

    Fördelen med lukt-jagande salamandrar som eldbuken är att det är lätt att få dem att ta ersättningsfoder - prova t.ex. hackat räk- och fisk-kött, eller olika frysfoder.

    Hoppsan, missade dina sista frågor... Nej, de behöver inte vegetabilier, fast de gillar räkmix. Storleken beror på hur varmt de haft det, hur mycket mat de hade som små etc, så det är svårt att avgöra. Oftast är salamandrar dessutom vildfångade, vilket gör det ännu svårare. Dock lever salamandrar länge - om inte minnet sviker finns det dokumenterade eldbukar som blivit 17 år - så dina har troligen rätt många år kvar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Nina Falkestav
      • November 2002
      • 359

      #3
      tusen tack för svar på frågorna Azur! Hmm, så de jagar saker på btten...Det skulle kanske kunnd förklara varför han började buffa och böka i bten när jag slaäppte ner mygglarverna. Förmodligen kände han väl lukten och trodde att det låg något i gruse...Hmm, får försöka få tag på vattenlevande daggmaskar...och den andra sortens mask...Var kan man få tag på sådnana månne? Sportfiske affärer? Då återstår bara frågan vad man gör med alla mygglarver man slaääpt ut i deras vatten ;0) Nåja får väl suga upp dem eller vänta på att det blir mygg av dem. Tur att det var vita och inte svarta mygglarver! ;0)

      Nina

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är inte alltid helt lätt att hitta levandefoder, men som sagt så tar eldbukar mer än gärna dött foder - allt som luktar "gott", t.ex. fryst artemia, fryst mysis, hackad räka, räkmix, kattmat... Tillochmed torrfoder, om det är stora bitar.

        Daggmask (små eller hackade) älskar de, och det kan man ibland köpa i sportfiskebutiker. Vattenlevande daggmask är t.ex. Tubifex, som man ibland kan köpa på zooaffärer.

        Jag skulle inte rekommender maggots (fett, ganska låg näringshalt & innehåller ibland giftiga färgämnen) eller mjölmask (väldigt fett och lite för hårda i skalet för salamandrar).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Jag matar mina med frysta röda mygglarver, det kan man köpa i zoobutiken (iallafall här). Kostar ca 25 kr/st. Man köper dem i frysta "kartor", som en chokladkaka ungefär. Sedan sätter jag fast det i bottengruset så de får äta där, brukar ge en bit varannan dag. Förut så matade jag för hand, eftersom de bodde ihop med fiskar, men jag tycker de verkar må bättre av att äta från gruset, speciellt de som är lite rädda av sig och inte riktigt vågar äta från handen. Lite tips bara.

          Kommentar

          Arbetssätt...