salamander-lek

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simha
    • January 2004
    • 12

salamander-lek

mina två salamandrar har lekt och har lagt rom. jag undrar om det är något speciellt jag ska göra?
    Är föräldrarna glupska och äter upp dom?
    ska ynglen ha speciell föda (i såna fall vad?)

SNÄLLA SVARA!!!!!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Där ser man, de tror tydligen att det är vår!

Ja, de äter sina ägg, och sen sina ungar. Vill du ha dem kvar får du nog lov att flytta dem.

Ynglen äter allt som är tillräckligt smått (vattenloppor, mygglarver, tubifex...) så länge de är vattenlevande, problemen kommer när de så småningom metamorfoserar och går upp på land - då behöver de stora mängder små landinsekter, typ bananflugor eller nykläckta syrsor, att äta. Landstadiet hos de flesta arter brukar vara i ett eller ett par år, vid könsmognaden återvänder de till vattnet. Jag har försökt odla salamandrar ett par gånger, men aldrig lyckats få dem att överleva hela land-fasen.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Kermit
      • May 2003
      • 14

Vi flyttade över rommen till ett litet 19-liters akvarium där dom senare kläcktes. Matade dom med fryst fiskyngelfoder till att börja med vilket tycktes funka. När dom blev lite större så gick vi över till röda mygglarver som dom fortfarande äter. Dom var 21 ifrån början men några dog eftersom. Nu är det 14 stycken kvar som är runt ett år och cirka 4 cm långa (svansen borträknad). Dom är mest på land men går snällt ner i vattnet när det vankas mat. Hoppas att det går bra för dina små!
      M.V.H. Kermit

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Menar du att de äter i vattnet?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Kermit
          • May 2003
          • 14

Svar ja...
          M.V.H. Kermit

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Åhfan. Där lärde jag mig nåt nytt.

Kommentar

• simha
              • January 2004
              • 12

tack för svaren! honan har redan börjat äta rommen sen jag skrev inlägget men tack för svaren

Kommentar

Arbetssätt...