Salamander och fisk? annan info?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

Salamander och fisk? annan info?

Jag har länge velat ha någon reptil igen, och har tänkt att man kan ha salamander i akvariet. Går dom ihop med alla fiskar?

Har dom några speciella krav på vattenkvalite eller dyl? Vad äter dom? Vill dom ha mycket/lite växter?

Hur stor landyta vill dom ha? Tänkte man kunde bygga en platå som är öppen under, bra/dåligt? Vill dom ha nån grotta på land också kanske?

Vill dom vara ensamma, par eller flock?

Vad sägs om två i mitt 375l, är det för trångt? Kommer dom att föröka sig?

Vilken sort rekommenderar ni?

Tänkte sticka ner till biblioteket och låna böcker, men jag hade gärna hört lite egna erfarenheter. Någon som vet en bra hemsida?

• smurfmats
    • February 2003
    • 3538

en sida som är bra är repti.net

sen så måste du bestämma dig för vilken salamder du vill ha innan info kan ges...
    tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Salamandrar går inte särskilt bra ihop med fisk. Dels kan de eventuellt äta småfisk, men ett större problem är att även snälla fiskar gärna biter & stressar salamandrarna, och äter upp maten för salamandrarna.
      Salamandrar lever med ett fåtal fisk-ätande undantag i naturen i fiskfria vatten, och försöker i möjligaste mån undvika fisk.

De salamandrar som säljs har inga särskilda krav på vattnet, förutom att de allihop kommer från subtropiska områden, och därför ogillar höga temperaturer - de har ungefär samma temperaturkrav som guldfisk och kardinalfisk. Ofta ser man uppgifter om att salamandrar inte skall ha temperaturer över 15 grader, vilket jag personligen anser vara rent nonsens, eftersom de vanligaste arterna kommer från subtropiska områden. De gillar naturligtvis dock inte smutsigt vatten.

Storleken på land-delen spelar inte så jättestor roll, bara salamandern kan ta sig upp ur vattnet ibland. De salamanderarter som brukar säljas, t.ex. eldbuks-, hongkong-, revbens- och rödfläckig salamander, är nästan helt akvatiska (det finns undantag - tigersalamander och eldsalamander är nästan helt landlevande istället, och måste hållas i terrarium, inte akvarium).

Salamandrar kan hållas ensamma eller i grupp - de är icke-sociala och ignorerar varandra utom vid lektid.

Stora djupa akvarier kan orsaka problem för mindre arter, de kan helt enkelt ha svårt att ta sig upp till ytan för att andas. Akvariet bör nog inte vara mer än 50 cm djupt.

De flesta salamanderarter kräver en kall (5-10 grader) övervintring för att leka, men vill man inte ha lek kan de gå i 20-25 gradigt vatten året runt utan problem.
      Det är lätt att få lek på salamandrar, men att föda upp salamanderyngel till vuxen storlek är mycket svårt, pga att de flesta arter som ungdjur är helt landlevande och då kräver stora mängder smått levande foder. Ynglen växer också långsamt, och tar vanligen flera år att nå vuxen storlek.

De arter jag skulle rekommendera är de jag nämnde ovan, dvs: eldbuks-, hongkong-, revbens- eller rödfläckig salamander. De är alla tåliga och ganska billiga, och kan kombineras med små snälla fiskar, även om jag egentligen inte rekommenderar det. Det finns större arter, främst olm och axolotl, som skulle fungera utmärkt i ditt akvarium, men de bör definitivt inte kombineras med fisk.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• B-ianca
        • February 2003
        • 618

Och så en besserwisserkommentar: salamandrar är groddjur, inte reptiler ;-)
        -----------------------
        B-ianca/www.frogpage.se
        http://leguaner.se
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

Kommentar

• lottiz
          • December 2003
          • 429

tack så jättemycket för informationen=)

Kommentar

Arbetssätt...