eldbukssalamander

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elin_F
    • March 2003
    • 47

    eldbukssalamander

    Hej!
    Jag har ett 19 liters akvarium som jag funderar på att göra om till ett akvarterarium och köpa ett par eldbukssalamandrar, skulle det funka? Kan jag behålla gruset som jag har i nu? Hur gör man ett bra övergång till landdel? Kan man ha nån dm vattendjup? har läst att de gärna rymmer, om man byter ut täckglaset mot nät som man sätter på en ram, hur tätt måste nätet vara, funkar hönsnät? Eller funkar täckglaset, det är ju nästan tätt, bara två "små" glipor i hörnorna, hur små utrymmen kan de alltå komma igenom?
    Något jag bör tänka på innan jag skaffar dem?

    //elin
  • Jewel
    • September 2003
    • 6

    #2
    Inred akvariet som vanligt med växter o grus. Eldbuksalamandrarna vill ha ett vattendjup på 10-15 cm. Du kan använda en barkbit som flyter till land, eller ha några rötter som sticker upp över vattenytan. Landdelen ska vara ca 1/3 av akvariet. Använd inte täckglas, dom måste kunna andas luft på land. Hönsnät tar dom sig igenom, använd istället myggnät.

    Lycka till!
    //Jewel

    240l sällskapsakvarium
    77l akvarium till hälften vattenfyllt med 2 eldbukssalamandrar
    4 katter
    2 råttor

    Kommentar

    • Elin_F
      • March 2003
      • 47

      #3
      Tack för svaret!
      Okej, myggnät över akvariumet, låter vettigt... Är de duktiga på att klättra? Menar om jag använder någon sten som land, måste det vara "lätt" att ta sig upp eller kan de klättra upp på den om platån kommer en bit över vattnet?

      Kommentar

      • torb
        • June 2003
        • 117

        #4
        Om de vill rymma så kan de vara extremt bra på att klättra. Men du bör göra landelen lättåtkomlig ändå så att de kan komma upp utan att behöva kämpa.

        Kommentar

        • Elin_F
          • March 2003
          • 47

          #5
          Bra då vet jag det med, ska se till att det blir en bra övergång till landdelen...

          Kommentar

          • Kariin4fun
            • February 2004
            • 46

            #6
            eldbukar behöver ett stort akvarium/terarium på ca 30-40 liter för att växa 19 e för litet...
            tänk på att det måste vara minst 2 st eldbukar annars trivs dom inte...
            //..Salamander älskaren..

            Kommentar

            • söder
              • January 2004
              • 44

              #7
              non som har några fint eldguksalamander akvarium bilder
              bräckt vatten

              Kommentar

              • Fija

                #8
                Ska man inte ha täckglas så det håller fukten? De tål ju inte att torka ut. Jag har utskurna plastbitar i hörnen, man kan ju göra små hål i med håltång så det kommer in luft.

                Kommentar

                • Annsan
                  • January 2004
                  • 152

                  #9
                  Ett tips är att göra små trånga grottor där din eldbuk kan gömma sig. Min ligger gärna inklämt i något litet skrymsle i akvariet ( om det inte vankas mat vill säga). Han har heller aldrig klättrat ut...men ska aldrig säga aldrig ..så täck för eventuella hål iallafall. Glas är bättre än nät så håller du luftfuktigheten konstant.

                  Ciao
                  Annsan
                  Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

                  Kommentar

                  Arbetssätt...