Salamandrar tillsammans med fiskar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jewel
    • September 2003
    • 6

Salamandrar tillsammans med fiskar?

Kan man ha fiskar som neontetror och platys tillsammans med eldbukssalamandrar? Eller trivs eldisarna bäst ensamma? Kan vattnet vara "giftigt" för fiskar p.g.a. eldisarnas sekret?

Mvh
    //Jewel

240l sällskapsakvarium
    77l akvarium till hälften vattenfyllt med 2 eldbukssalamandrar
    4 katter
    2 råttor
  • Amfibien
    • September 2003
    • 12

De måste ha land att gå upp på! ha de ensamma. fiskar försig och salamandrar för sig!

Kommentar

• Jewel
      • September 2003
      • 6

Jag har en barkbit som land plus ett konstgjort näckrosblad dom kan sitta på... Ok, men då vet jag. Tack för ditt svar!

Mvh
      //Jewel

240l sällskapsakvarium
      4 katter
      2 råttor

Kommentar

• Glenn
        • April 2002
        • 3904

om du ska ha dem med fiskar så ha dem med snälla fiskar inga ciklider. Ja hade såna salamandra men dem dog dels för att mina små scalarer tyckte det va kul och bita av fötterna och för att dem rymde så se till att ha ett bra glas så att dem inte rymmer...

mvh/Glenn
        Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• imported_n/a
          • September 2003
          • 112

neeeee, du kan ha dom tillsammans.. dom behöver ingen land.. har sett i affären
          Jag har BÄSTA fiskar!

Kommentar

• torb
            • June 2003
            • 117

Så länge fiskarna är snälla och för stora för att slinka in i salamanderns mun är det inga problem. Det behöver i och för sig inte bli några bekymmer ändå, jag har min salamander i yngelakvariet med små platys och mollysar och han tycker inte att de är mat.

Någon form av land bör du verkligen ha. De kan leva rätt så länge utan någonstans att vila som i djuraffären men det är inte att rekommendera. De kommer inte att leva lika länge utan land. Jag har också en vertikal barkbit åt min lilla rackare men det verkar också trevligt att ligga ovanpå innerfiltret.

Kommentar

• Bilbo
              • February 2002
              • 2119

Min sons eldbukssalamndrar åt guppyyngel med god aptit Däremot låter de bli dvärgklogrodan, eller rättare sagt de spottar ut honom för han smakar illa.
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

Kommentar

• smurfmats
                • February 2003
                • 3538

ja land måste de som sagt verkligen ha!!
                beträffande mina erfarenheter med salamandrar o fiskar så har jag haft fiskyngel i ett av mina terrarium, men salamandrarna rörde dem inte.. så snälla fiskar o ha land till dem.
                mats
                tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• small
                  • January 2003
                  • 470

Salamandrarna trivs inte i det varma vattnet som fiskarna behöver.Dom <b>måste</b> ha en landdel.
                  /Micke
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                  Att måla är ingen konst.

Kommentar

• grodanboll
                    • January 2003
                    • 44

Jag kan bara instämma med föregående talan. Titta på min länk här nedan får du se. Salamandrar ska inte ha doppvärmare utan lite kyligare vatten, landdel är ett måste. Mina salamandrar ligger på land flera timmar per dag och solar. Har även 14 salamanderbebisar och det är samma där.
                    Ha dom separat i ett eget kar. Det är jättemysiga djur så dom rekommenderas. Men rymningsbenägna, jag har fångat salamandrar över hela lägenheten. Dom hittar varje litet hål som finns att krypa igenom.
                    Lycka till.
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

Varma hälsningar grodanboll!

Kommentar

• smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

grodanboll? har du eldbukar eller? det ser inte så ut nämligen... o hur fick du dem att föröka sig? =)

mats
                      tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Jewel
                        • September 2003
                        • 6

Tack för alla svar!

Jag har mina salamandrar i ett 77l akvarium som jag har fyllt upp till hälften. Jag har inrett det som ett vanligt akvarium med grus och växter. Som landdel har jag en barkbit. Jag använder pump men ingen doppvärmare. Jag använder inget täckglas då de behöver syre på land. Jag har istället snickrat ihop en träram och spännt myggnät över så dom inte kan rymma. Jag har tre pansarmalar tillsammans med dom som rensar botten dagarna i ända.

Jag har platys och neontetror i ett annat akvarium som jag måste flytta. Jag är mest orolig över om vattnet kan vara giftigt för dom p.g.a. salamandrarnas sekret..?
                        Tror ni att fiskarna kan leva i lite lägre temp som runt 20 grader? Det kanske går att ha en temp som både eldisarna och fiskarna trivs i?
                        //Jewel

240l sällskapsakvarium
                        4 katter
                        2 råttor

Kommentar

• grodanboll
                          • January 2003
                          • 44

smurfmats, jag har lite olika sorter, inte alla är på kort. Men deras generella skötsel är densamma på dessa salamandrar. Det kan man läsa om överallt på nätet.

Hur jag lyckades föröka dom vet jag inte. Hade rätt kyligt i vattnet, tydligen blir dom aktiva då. (Sen sa djuraffären att dom ska ha doppvärmare och då köpte vi det. Men efter lite forskning kom det fram att dom inte ska ha varmt vatten så då tog vi bort den.) Rätt som det var låg det bara fullt med ägg överallt på växterna. Jag visste först inte vad det var, djuraffären misstänkte snäckor eller sniglar.
                          Men dom kläcktes och små pygmeer kom ut. Dom växer inte fort men söta är dom.

Kommentar

• grodanboll
                            • January 2003
                            • 44

Läs gärna denna sida.

http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/eldbuk.htm

En av dom salamandrar jag har är en sån här.

Kommentar

• Jewel
                              • September 2003
                              • 6

Ursprungligen skickat av grodanboll
                              Läs gärna denna sida.

http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/eldbuk.htm

En av dom salamandrar jag har är en sån här.
                              Det är eldbukssalamandrar jag har. På sidan står det att dom ska ha en temperatur på 25 grader. Är inte det för varmt? Om dom ska ha det/klarar av det då kan man ju ha fiskar som behöver varmt (25 grader) tillsammans med dom...
                              //Jewel

240l sällskapsakvarium
                              4 katter
                              2 råttor

Kommentar

Arbetssätt...