eldbuks salamandrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottie
    • May 2003
    • 15

    eldbuks salamandrar?

    Hej!
    Jag funderar lite på att köpa några eldbukssalamandrar men har några frågor:
    1.Hur många bör man ha tillsammans?
    2.Hur stor land/vatten yta behöver dom?
    3.Kan man ha fiskar i samma akvarium?
    4.Kan dom röda mygglarver?
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    hej

    1.du kan ha minst två iaf. sen går det ju mer ju större kar du har...
    2.de behöver ca hälften av vatten o hälften av land, men det kan ju variera.. viktigt bara att de har tillgång till både och.
    3. jag har haft små yngel, de blev inte uppätna av dem. fiskarna kan ju skrämma dme om dem är för stora, eller bita på dem.. detta är ju inte bra..=)
    4. mina käkar mygglarver, kör dock med svarta. har varit en del dispyt om röda o hur de inverkar på djuren...

    mats
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • nin
      • August 2003
      • 16

      #3
      Man kan ha dem i akvarium också, så länge det finns platser som de kan ligga på som är ovan vatten ytan eller i vattenytans nivå
      Alla djur är underbara

      Kommentar

      • lottie
        • May 2003
        • 15

        #4
        Jag menar hur stort akvarium de behöver.Jag har ett på 63liter, räcker det?

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          ja, det räcker gott, beroende på hur många sallisar du tänkt skaffa...

          mats
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • lottie
            • May 2003
            • 15

            #6
            Behöver dom någon solplats med extra värme?

            Kommentar

            • nin
              • August 2003
              • 16

              #7
              Se till så det finns någon plats där de kan ligga på, i ett akvarium med fiskar där vatten nivån är hög så ligger de vanligen ovanpå pumpen.
              Men har man höga växter, flytväxter eller något annat som når vatten ytan så de kommer strax ovanför eller en bit ovanför så är det utmärkt! Ju fler valmöjligheter ju mer trivs de, dessutom ju fler djur ju fler ställen behövs det att ligga på.

              De behöver inte något extra varmt ställe att ligga och sola sig på. De behöver fukt för att inte torka ut och dö.

              Vill man kan man göra ett aqua-terrarium åt dem men det är inget måste. Eldbukssalamandrarna trivs i vattnet. Ett bra tips är dock att sänk vatten nivån 1-3 cm beroende på hur högt upp du har vattnet nu. De är rymningsbenägna!
              Alla djur är underbara

              Kommentar

              • Amfibien
                • September 2003
                • 12

                #8
                1. Du kan ha fler men sära helst på dom när de ska äta, de kan råka bita varandra annars! hade tre tillsammans för några år sen nu har jag bara en,man kan välja själv de är inte sociala djur.
                2.De behöver någonstanns att gå upp på så man kan antingen ha stora setenar här och var eller så kan man bygga upp en strand, de ska ha minst 1/3 landdel.
                3. vattennivån ska ligga på 5-10 cm ungefär, så firrar är inget lämpligt sällskap mest för att salamandern måste ha en landel men även för att fiskar behöver mkt mer vatten än salamandern önskar!
                En viktig sak salamandrar måste ha vatten utan klor så ställ vattnet i ex en hink och låt vattnet stå iallafall några timmar då har kloret reducerats tillräckligt för att vattnet inte ska torka ut salamandern (låter lite knäppt, men de blir lättare uttorkade på land om de bor i klorvatten än om de bor i "stått" vatten!).
                4.ja de kan äta röda mygglarver, har en salamander tös på ca 10 år som bara ätit frysta röda mygglarver hela sitt liv och hon mår utmärkt!

                Kommentar

                • Kariin4fun
                  • February 2004
                  • 46

                  #9
                  1. 2-3 st
                  2. Dom tycker väldigt mycket om att vara på land så den ska vara rätt stor..
                  3. Jag tvekar på stora.. dom äter ju deras mat ..asså fiskarna äter salamandrarnas mat...
                  4.Dom går att äta..

                  63 L är suveränt...
                  //..Salamander älskaren..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...