Salamandrar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chazie
    • August 2003
    • 26

    Salamandrar!!

    Jag har 3 Salamandrar.Jag började med 2 men köpte en till för ca:1 vecka sedan.Jag kommer ej ihåg namnet på dem.Men de är små,svarta,och har röd mage.
    Det jag undrar är:Är det lätt att de förökar sig?
    Finns det någon annan mat än mygglarver,och ibland någon liten räkbit som man kan ge dem?
    Hur stora kan de bli?
    Jag hade dem ihop med 2 Grodor(har tagit ur dem)för när jag satte ner den nya Salamandern var Grodorna hela tiden på den nya och "bet".Så "Dexter" (som den heter) gömde sig hela tiden och rulla ihop sig på ett jättekonstigt sätt så fort grodorna kom nära.
    Men "Dexter" gömmer sig fortfarande och vill inte gärna komma fram eller ligga och "sola" sig.De andra 2 ligger nästan hela dagarna och "solar".Varför gör den så?
    Ska de ha något speciellt "foder", eller vitaminer?
    Snälla svara någon som vet...
    Tacksam...
    CZ
  • nin
    • August 2003
    • 16

    #2
    Vad jag kan läsa av din beskrvning på dina salamandrar så är det eldbukssalamandrar du har. Sedan finns de två olika, den kinesiska som är den mindre (6-9 cm) och den japanska som blir den större (9-12 cm) Antar du har ett aqua-terrarium eller?

    De parar sig på våren och honan lägger ägg på flytväxter vid vattenytan eller vid annan lämplig fuktig plats ovan vattenytan. De kläck inom 2-4 veckor och är sedan larv i 90-120 dagar. I aqua-terrarium så är det inte ovanligt att de lägger ägg men de äter oftast upp dem innan de hunnit bli larver. För att lyckas med förökningen då måste du lägga äggen i ett eget akvarium. Det har fungerat väldigt bra med japansk eldbukssalamander.

    Har du en kinesisk eldbukssalamander så är det lite svårare. Vanligen är det pga för hög temperatur i vattnet.

    Jag har 3 st kinesiska eldbukssalamandrar (enbart honor, ska iförskaffa en ny hane) och jag ger mina räk cocktail var tredje dag och det stormtrivs med det. Men jag har också mina i ett akvarium. Där äter de det mesta som sjunker till bottnen och smakar bra

    I aqua-terrarium ger man den varierande kost. Ex frysta mygglarvar, små maskar, insekter osv. Den bör även få tillskott av bla kalcium och AD-vitaminer.

    Varför den gör så, har jag inte så stor kunskap om men man kan anta att den fortfarande är skrämd och skyddar sig emot fiender. I och med att den lever i fångenskap (mindre yta än i naturligt tillstånd) så har den ingenstans att ta sig bort från den plats där den blivit hotade innan.
    Jag var inte hur stort aqua-terrarium du har och det fungerar att ha dem i mindre men självklart så gillar de mer yta som med alla levande varelser

    Vad är det för grodor du har tillsammans med salamandrarna?
    Alla djur är underbara

    Kommentar

    • imported_n/a
      • July 2003
      • 149

      #3
      Är det lätt att sköta en japansk Ebukssalamander såg på fridhems akvarie en länk och de var ju enna riktigt fína djur ! funderar på att skaffa mig ett par ex ...
      Ett par frågor doch hur mycket vatten/ land behöver dom Äter de bara fluglarver eller typ daggmask och sånt med `?
      Hur mycket plats kräver dom.. ?
      Go Fish*

      Kommentar

      • chazie
        • August 2003
        • 26

        #4
        Svar till nin:

        Det är tydligen klogrodor...fick jag reda på nyligen. Jag har dem i en "burk" för sig ett tag nu så den nya Salamandern får komma till ro innan jag släpper ner dem igen..Så får ja se om dom går ihop då...
        Tack för ditt utförliga svar innan, det hjälper mig en hel del..
        Nästa vår ska jag se om jag får några ägg som jag kan flytta...Men vad ger man dem sen när de blivit "larver"???
        Och en sak till.. Hur ser man vilken som är hanne och vilken som är hona???
        Tack för svaren än en gång...
        CZ

        Kommentar

        • nin
          • August 2003
          • 16

          #5
          Chazie:

          Du vet om att klogrodan blir stor? Och jag menar verkligen stor *ler* Jag har en dvärgklo groda med mina salamandrar

          Det behöver ju inte hända på våren, det är så de fungerar i naturen och i akvarium eller aqua-terrarium så råder det ju inte samma förhållanden som i naturen. Så se om det finns några tecken på lite kärlek djur mellan

          Honorna är oftast lite mer runda av sig, fint rundade magar.
          Hanarna är inte lika rundade samt att de kan har som en liten upphöjningen precis där svansen börjar.

          Vad ynglen lever på var då en bra fråga, jag kan tänka mig att de äter yngelfoder som sjunker emot bottnen, mindre insekter och larver. Tänker man på hur de lever i naturen så är det nog mindre insekter, larver osv som de växer upp av där.

          Lycka till!
          Alla djur är underbara

          Kommentar

          • nin
            • August 2003
            • 16

            #6
            Henric:

            Eldbukssalamandrarna är väldigt lätta att ha att göra med.

            Det finns två varianter på "bostad" till dem. Ena är ett aqua-terrarium. Det andra är ett helt vanligt akvarium.

            Tänk bara på att om du gör iordning ett aqua-terrarium så se till så det finns en hel del vatten samt är fuktigt! De kan annars tyvärr torka ut.

            Gör du däremot iordning ett varnligt akvarium så se till så det finns något de kan ligga på som är i jämnhöjd med vatten nivån eller strax ovanför. Har man dem i ett akvarium med fiskar så kan man sänka vatten nivån 1-3 cm och så kan de inte klättra ut (man ska aldrig säga aldrig, men de får det svårt att ta sig ut). Sen kan de ligga och vila sig på toppen av pumpen eller om man skaffar några flytväxter eller har höga växter som når vatten nivån.
            Annars kan man inreda ett akvarium och inte fylla hela akvariet med vatten utan kanske 2/3 delar och inreda så det finns upphöjda ställen iform av växter, stenar, pumpen eller vad man vill ha i sitt akvarium. Ju fler djur du har dessto större akvarium och ju fler upphöjda ställen att ligga på.

            Alla djur är underbara

            Kommentar

            • chazie
              • August 2003
              • 26

              #7
              Hej igen nin....Och tack för dina svar..De grodor jag har är jättesmå.Inte större än ca:2-3 cm..Att jag trodde det var klogroda var för att jag frågade om grodorna och fick till svar att det nog var det...Men nu vet jag ju inte längre....
              Sen har jag nog 2 honor och 1 hanne då..För 2 av dem är lite rundare och den 3:e är smal..som en sticka nästan...
              Sen ska jag nog prova och lägga i sådana där flytväxter så får vi väl se om det blir något.... Jag trodde faktiskt att de för det mesta fick "barn" till våren som de flesta djur...Men...Men där hade jag tydligen fel...Dom är alltså som...ja...de flesta som är kära...Men det ska bli kul att prova o se om det kan bli några små....?
              Tack för svaren igen...
              chazie
              CZ

              Kommentar

              • nin
                • August 2003
                • 16

                #8
                Tja, den vanligaste grodan ute i handeln är nog klogrodan men så finns det två varianter på den, klogrodan och dvärklogroda. Klogrodan blir en stor groda, verkligen stor! Medans dvärgklogrodan blir betydligt mindre.

                Eldbukssalamandrarna är som de allra flesta andra djur och det kan hända saker på vårkanten då, japansk eldbukssalamander ska vara enklare att föda upp än de kinesiska.

                Lycka till
                Alla djur är underbara

                Kommentar

                • chazie
                  • August 2003
                  • 26

                  #9
                  Hej på er alla...Och förståss nin...

                  Jag har en fråga till vad gäller mina salamandrar....
                  Jag har fått reda på att om dom lägger ägg så lägger dom dem på ett blad från en växt...Men att jag sedan måste ta ut växten snabbt då de kan äta upp sina egna ägg...
                  Min fråga är nu....
                  Hur ser det ut..???
                  Hur vet jag att dom lagt ägg på bladen???
                  Jag har nu ett blad som blivit lite mörkare på halva bladet och ovanpå där ser det ut som lite lite vitt..Kan det vara det..?
                  Tacksam för svar...
                  CZ

                  Kommentar

                  • Amfibien
                    • September 2003
                    • 12

                    #10
                    Ha inte salamandrar och klogrodor tillsammans! den stora klogrode varianten blir 10-12 cm och gillar att äta saker ex salamandrar. tyvärr visste jag inte det för 10 år sen utan stoppade okunnig som jag var ner salamandern till grodorna. det hela slutade med att salamandern blev av med ett ben och avled 4 dar senare! blanda inte grodor och salamandrar även om de har så i zoobutiker, dessa vet tyvärr inte alltid bäst!

                    Kommentar

                    • Kariin4fun
                      • February 2004
                      • 46

                      #11
                      jag har 2 st eldbukar och 2 st revbenssalamandrar
                      när jag släppte ner den nya eldbuken (sally) ca 3cm den andra eldbuken är 8-9 cm..
                      sally kom helgen innan.. kaj och raj revbenarna..
                      kaj och raj bet på henne 2 dar efter.. så nu har hon bara en tå kvar och halva foten är borta.. va ska JAG göra hon har inte ätit något sen dess heller ..ska jag avliva henne eller...??
                      tacksam för svar...
                      //..Salamander älskaren..

                      Kommentar

                      • Dragonstar
                        • December 2010
                        • 11

                        #12
                        Googlade och hittade detta då, jag har ett 54L akvarium som nu står tomt och jag hoppas kunan göra om det till ett Aquaterarium för grodor elerl ödlor. Ska läsa igen om igne hur du jobbat.
                        har du några tipps? Hur mycket pängr har du lagt ner?
                        Är helt nybörjare, men tycker det värkar som ett jätetspännadne projekt.

                        Har kan jag läsa på mer om att bygga och om vad djuren kräver.
                        Klarar sig dina tre Salamandlar i ditt kar bra?
                        Finns det några alternativ som kan funka?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...