Hmm var inte mycket info där!!!!
men iofs intressant efter som jag bara läst tidigare att dom ska vara fredliga... ska undersökas mer...................
Storlek: Knappt 30 cm
Livslängd: 10-15 år (det finns exemplar som har blivit 25 år i fångenskap.)
Temperatur: De trivs bäst i 18°c, men klarar svängningar mellan 15-28°c utan problem. Men de vill inte ha över 25°c någon längre tid. Axolotlerna kan få en viloperiod på vintern med 8-10°c.
UTBREDNING OCH MILJÖ
Axolotlerna lever vilt i Xchimilcosjöns kanalsystem och i Chalpultepecsjön som ligger i Mexico, nära Mexico City. Dessa är högt belägna sötvattensjöar. De lever i vattengravar och stillastående vatten med mycket undervattensväxter.
ALLMÄNT OM AXOLOTLER
Axolotler är ett bra exempel på djur med så kallat neoteni eller pedomorfi. Detta betyder att de uppnår könsmognad även om de inte har metamorferats (utvecklats). De är vuxna men ser ut som bebisar alltså. Axolotler kan i enstaka fall metamorferas och gå upp på land.
Man kan genom att titta på axolotlernas gälar få reda på om vattnet de lever i innehåller för mycket eller för lite syre. Mycket buskiga gälar = för lite syre, mycket små ogrenade gälar = för mycket syre. Axolotler har både lungor och gälar. Vuxna och halvvuxna djur går då och då upp till ytan för att andas.
SPECIELLT FÖR AXOLOTLER
Axolotler har en mycket speciell egenskap, de kan göra nya ben, armar, svans, lever och till och med nya ögon om de skadar eller förlorar dessa. Men det blir tyvärr inte alltid rätt antal fingrar e t c.
FÄRGVARIANTER
Axolotler förekommer i en mängd olika färgvarianter. Ursprungsfärgen och den färg vilda axolotler har är brun till nästan svart. Det finns även:
Vit albino: vita med röda ögon
Leucistic: vita med svarta ögon
Golden Albino: gula med klarröda gälar och röda ögon
Grå, Blå; Black Melanoid, Harlequin, Tan o s v.
Det finns även fläckiga individer men dessa bör man undvika då dessa bär på hudcancergener.
SOCIALT BETEENDE
Axolotler ska hållas i par eller i grupper. Men man ska inte ha fler än 3-4 stycken tillsammans om man inte har ett väldigt stort akvarium eller väldigt små axolotler. Då blir det överbefolkat och sjukdomar kan lätt spridas.
AXOLOTLER OCH ANDRA ARTER
Axolotler är så glupska så att de inte kan hållas med andra arter. De äter allt som luktar mat så p g a det fungerar de inte tillsammans med andra arter.
FÖDA
Axolotler matas lämpligen i separata behållare, alltså inte i akvariet och inte tillsammans. Matas de tillsammans kan de p g a sin dåliga syn, hugga även efter kompisen eftersom de hugger efter allt som luktar mat. De ska ha mat ungefär varannan - var tredje dag. Växande djur kan få lite oftare än vuxna. När man matar dem är det bra att handmata, men akta fingrarna. Jag brukar ge mina en tugga ur min hand och sedan får de äta själva för då har de förstått att det vankas mat.
När de lever vilt äter bebisar plankton och alger. Som vuxna är de rovdjur och äter små vatteninsekter. Maten till djur i fångenskap kan varieras ganska mycket och man kan köpa maten i vanliga livsmedelsaffärer och djuraffärer. Man kan ge dem: mygglarver, både levande och döda, annat levande och fryst fiskfoder, maskar, insikter, levande fisk som ex guppys och små guldfiskar (tänk på sjukdomsrisken), tubifexmaskar (tänk på att dessa lever på förorenade ställen och innehåller tungmetaller), fiskstrimlor, köttstrimlor av ex nötlever (ej svinlever) och hjärta, syrsor, forellpellets och fiskfodertabletter. De föredrar foder som sjunker till botten framför sådant som flyter.
HUR FÅR DE I SIG VATTEN? MÅSTE DE BADA?
(Dessa frågor har ju rätt självklara svar men jag svarar ändå..) Axolotler är helt akvariska djur och behöver absolut bada. De får i sig vatten genom att dricka sitt badvatten. De behöver bara öppna munnen, precis som fiskar gör, så får de i sig vatten.
AKVARIETS FORM, STORLEK OCH TEKNISKA UTRUSTNING
Till bebisar kan akvariet vara ett plastakvarium som är ca 50x30x20 cm. Till vuxna kan man ha ett glasakvarium som är ca 100x50x50 cm. Man behöver inte ha så mycket teknisk utrustning till axolotler. Jag har en syrepump och en filterpump (som renar vattnet). Det är det enda som krävs, man behöver inte ens en akvarielampa utan det räcker med rumsbelysningen. Det kan även vara bra att ha en termometer så att man kan kontrollera vattentemperaturen, det får ju inte bli för varmt. Normal rumstemperatur går bra att ha i rummet.
INREDNING
Det finns inte så mycket fakta om axolotler så därför har jag inte hittat så mycket om hur man ska inreda deras akvarium. Det jag har hittat är att de ska ha stora stenar som de kan stå på och gömma sig bakom, växter plast eller levande, eller båda delarna och på botten ska de ha fin sand.
Eftersom de andas till stor del med gälar är det viktigt med renat och syresatt vatten. Det bästa är att ha en pump med någon sorts filter som renar vattnet. För syresättning är det bäst med en syrepump.
I mitt akvarium har jag fin sand på botten, några lite större stenar och växter (två plast och en levande), en syrepump och en filterpump. Det tycker jag fungerar bra, det är lättstädat och axolotlerna verkar trivas.
Något som är viktigt att tänka på om man har ett akvarium med täckglas är att man måste lämna en luftspringa mellan vattenytan och täckglaset eftersom vuxna axolotler ibland går upp till ytan för att andas luft.
Förutom stora stenar, växter, fin sand och bra rening och syretillförsel finns det egentligen inte så många andra krav på hur axolotlerna ska ha det. Man kan i stort sett inreda som till fiskar, bara man har fin sand och luftspringa mellan vattenytan och täckglaset. Jag har valt att ha det, som jag har det, i mitt akvarium för att det är funktionellt, lättstädat och snyggt.
MIKROKLIMAT
Det är enkelt att hålla mikroklimatet (temperatur, luftfuktighet, ljusmängd, ventilation) när det gäller axolotler. Temperaturen hålls lätt eftersom det ska vara ungefär rumstemperatur. Det enda man behöver se till är att det inte blir för varmt, det kan därför vara bra med en termometer. Vad gäller luftfuktighet så ska de ju ha det extremt fuktigt, de lever ju i vatten! Vad gäller ljusmängden så kan man ha en skrivbordslampa eller en vanlig akvarieramp, men de kräver ingen lampa utan det räcker med rumsbelysningen. De ska ha dag i ca 12 h, lättast är att koppla en timer till belysningen (i rummet eller till lampan, om man har någon) så slipper man tänka på klockan.
På plastakvarier är det enkelt att veta hur ventilationen fungerar. Dessa akvarier har nämligen lufthål. Vad gäller glasakvarium så behöver de bara samma ventilation som fiskar så att de får ny luft vid ytan och så att inte täckglaset immar igen. Alltså behövs bara små öppningar för pumpslangar o dyl. i täckglasets hörn.
KOSTNAD
Jag köpte mina axolotler på Mammut Zoo i Stockholm, där kostade en axolotl 360 kronor så dessa salamandrar är förhållandevis dyra. Men med tanke på dess storlek o s v så är de inte så jättedyra. Kom ihåg att man ska ha minst två axolotler!
Vad som kostar att köpa är axolotlernas vuxenakvarium (självklart kan även bebisar bo i ett sådant).
AVEL
Axolotler föds upp i stor mängd runt om i världen. Mest som försöksdjur men även till sällskapsdjur. När man har bestämt sig för vilka två axolotler som man vill föröka, så ska man ge dem bästa tänkbara miljö. Man ska lura dem att tro att våren är på väg, då det kalla smältvattnet kommer. Genom att mixa kallt och varmt vatten i några dagar, så lurar man dem. Man kan även flytta dem från ett akvarium med ca 22 gradigt vatten till ett med ca 12 grader. Då blir axolotlerna stimulerade att fortplanta sig. De axolotler som ska föröka sig måste ha nått två års ålder.
Den naturliga parningssäsongen varar från december till juni. Parningen går till så att hanen simmar runt honan och släpper ut spermapacket som är omslutna av slem. Men parningen börjar med en ritual, den går till så här: Hanen simmar runt honan och höjer upp sin svans och viftar runt, sedan gnider han sitt kön mot bottensubstratet och släpper ut spermapaketen som han sedan leder honan över. Hanen kan släppa ifrån sig upp till 25 spermapaket på en natt.
Honan plockar upp många av dessa och 24 timmar senare lägger hon 300-1100 ägg som sätter sig fast på olika ytor i akvariet. Ägg som sitter fast på växter utvecklar sig bättre än ägg som ligger på botten. Man kan sedan flytta äggen till en annan behållare med gammalt vatten och syrepump.
Axolotlparet kan om man har tur ev. para sig en gång till så det är bäst om man låter dem stanna kvar ett tag i parningsakvariet. Man måste se till att det inte blir överbefolkat och syrefritt i äggakvariet. För lite syre och för mycket avfall från ägg och yngel kan leda till döden för de små bebisarna.
Det tar oftast runt två veckor innan äggen kläcks, men det beror lite på temperaturen. En bra temperatur för äggen är 14-18 grader och de får inte utsättas för hastiga temperaturväxlingar och absolut inte för direkt solljus. Döda ägg (foster) ska tas bort direkt för att inte dra till sig svamp som går över till de friska äggen.
Efter det att äggen kläckts så tar det några veckor innan den lilla axolotlen utvecklar ben och armar. Ju större babyaxolotlernas akvarium är desto snabbare växer de.
Om det är överbefolkat bland larverna kan det förekomma kannibalism. När axolotllarverna blivit större ska de delas upp i grupper. Man utfodrar de nykläckta axolotlerna med Artemia eller Daphnia. Artemia är att föredra p.g.a. sjukdomsrisken. När axolotlerna blivit större kan de matas med lever.
HOTSTATUS
Axolotlerna är trots att de är mycket vanliga försöksdjur och även äts i sitt hemland, utrotningshotade. Men det föds upp väldigt många axolotler så de som man köper i sin zoobutik är inte viltfångade. Det finns bara ett fåtal vilda djur kvar. De finns bara i två sjöar i hela världen, så det är viktigt att skydda dessa sjöar. De axolotler som fångats vilda säljs öppet trots sin hotade ställning, som mat på marknaderna i Mexico. Detta måste genast stoppas. Befolkningen borde föda upp axolotler som kan användas till mat istället för att fånga och äta upp de få vilda som finns kvar.
Axolotlerna är upptagna i CITES, den lista som räknar upp utrotningshotade arter så att dessa lättare ska kunna skyddas. Man ha fött upp och släppt ut axolotler i Mexico, men mer måste göras för att axolotlernas framtid i det vilda ska säkras!
OBS! jag har själv 2 axolotler...:-) underbart söta små ailiens!
häftigt va mycket du kunde,lärde mej lite mer i dag,,tack
har själv 2 st,vid namn thomas o cindy,
välldigt kelna,hinner bara ner med handen så kommer dom lägger sej i handen å låter sej bli klappade,tigger värre än hundar
kram mej
Mina Axolotler, Alex och Axel bor tillsammans med 6 st Niontetror i ett 60 liters akvarium Är det för litet?? Mina 2 axolotler har börjat bita varandra lite ( Det är en som har bitit en ) Vad kan det bero på ?
Ja det är för litet rekomenderar dej att skaffa större.
Då dom inte ser så bra så biter dom ifall dom är hungriga och något är framför munnen helt enkellt.
Har själv blivit biten ett antal gånger då jag matar dom, känns knappt dock.
Sambons blogg om våra akvarium. http://mizan3.bloggsida.se/ Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan
Ursprungligen postat av http://www.axolotl.org/housing.htm
For the enthusiast, the accepted minimum would be a 45 cm long aquarium (18 inch) for one adult.
Har själv 2 stycken i ett 260 liters akvarium (125x45x45). Dock är dom små ännu så det kommer bli större när dom växer. Tycker dom ska ha mera akvarium än vad minimum rekomenderar. Både ser bättre ut och dom har mera utrymme att böka omkring på.
Kommentar