Någon som föder upp axolotl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter Lundquister
    • January 2013
    • 6

    Någon som föder upp axolotl?

    som rubriken lyder, finns de någon runt Borlänge som föder upp eller är det bara butiken som gäller?
  • JeniXx
    • July 2013
    • 18

    #2
    Någon som föder upp axolotl?

    Verkar lättare att hitta en nål i en höstack än att få tag på privatpersoner med lottar. :/

    Kommentar

    • xanadu
      • January 2013
      • 157

      #3
      Jag hade tre stora axolotl som ständigt la ägg. Men jag hade aldrig intresset att få ungar på dom. Nu har jag sålt dom. Men det var väldigt häftiga djur som jag stark kan rekommendera! Jag lär säkert skaffa sådana igen.
      Projekt:

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Jag fick en del yngel på mina axolotlar men jag fick inte upp dem till mer än några centimeter, sen tuppade de av.

        Nåt som skall noteras är att axolotel är EG 338/97 bilaga B vilket innebär att det finns fallgropar med att föda upp axolotlar, det kan krävas tillstånd för att sälja. Köper man bör man se till att få åtminstone ett kvitto så man kan styrka var man fått dem ifrån.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • ecco
          • November 2010
          • 500

          #5
          Bygert
          Den bilagan gäller om djuret är viltfångat och inte uppfött i fångenskap. Du behöver alltså inte styrka var du fått den ifrån. En import av axolotlar från sitt ursprungs land är idag näst intill omöjlig då dom inte låter dej exportera dom helt enkellt. Så nej du behöver inte "bevisa" att din axo är en laglig sådan.

          Ja, jag har frågat någon som kunde då jag ändå hade dom på tråden i en annan fråga...
          Sambons blogg om våra akvarium.
          http://mizan3.bloggsida.se/
          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Vad jag förstår så är axolotl mycket svåra att få tag i i naturen. Såg ett program på TV där en letade efter dem, och har för mig att han fick söka väldigt länge innan han hittade vilda axolotler, och om jag minns rätt så var det i en gammal försummad kanal som tydligen hade använts som kanotbana vid nå´t OS, av alla ställen
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Ursprungligen postat av ecco
              Bygert
              Den bilagan gäller om djuret är viltfångat och inte uppfött i fångenskap. Du behöver alltså inte styrka var du fått den ifrån. En import av axolotlar från sitt ursprungs land är idag näst intill omöjlig då dom inte låter dej exportera dom helt enkellt. Så nej du behöver inte "bevisa" att din axo är en laglig sådan.

              Ja, jag har frågat någon som kunde då jag ändå hade dom på tråden i en annan fråga...
              Du vet ju inte vad du pratar om. Det framgår uttryckligen av EG 338/97 artikel 8 punkt 5 att djur på bilaga B är förbjudna att sälja om man inte kan styrka att de har lagligt ursprung. Det handlar inte bara om vildfångade exemplar, det gäller alla. Det är dessutom straffbelagt att sälja djur på bilaga B om man inte kan styrka ursprunget vilket framgår av Miljöbalken 29 kap 2b § 4 a). Och om nu nån ändå inte tror på det där så åk då för all del till en mässa och försök sälja axolotlar, kommer Länsstyrelsen och man inte har nåt i pappersväg så är det bara att plocka ner, de stänger direkt.

              Intressant är ju då vad Länsstyrelserna i praktiken kräver. Än så länge har de varit rätt måttfulla och när det gäller djur som man själv fött upp kräver de att man skriftligt intygar just det. Säljer man djur som man köpt skall man kunna visa vart man köpt dem, minst ett kvitto. Man skall också ha nån slags papper att lämna till köpare där man intygar djurens ursprung. Inte allt för komplicerat alltså men har man inte ordning på det där så kan man råka illa ut.

              Fast nu var det ju egentligen kanske inte så mycket det jag syftade på när jag skrev om att det kan krävas tillstånd. Det jag snarare syftade på var kravet i 26 § artskyddsförordningen om tillstånd för att yrkesmässigt eller i förvärvssyfte bedriva handel med arter på bland annat bilaga B. Det gäller också oberoende av ursprung. Yrkesmässigt är klart definierat, förvärvssyfte är det inte. Begreppet tolkas också olika av Länsstyrelserna men det finns i alla fall nån slags frizon där man inte behöver tillstånd men den är inte så stor. Kan handla om att sälja en kull t ex, sen kan det krävs tillstånd. I praktiken innebär det här att står man på en mässa och har många B-listade djur och inget tillstånd så stänger Länsstyrelsen det hela, bara att plocka ner. I värsta fall kan de få för sig att ta det polisvägen också.

              Sen finns det ytterligare en vändning på det här. Av Miljöbalken 28 kap 6 § framgår att tillsynen inte kan tvinga sig in i en bostad för att kontrollera artskydd. Det som man gör i hemmet är alltså rätt svåråtkomligt, det man gör ute som på en mässa däremot är en helt annan sak. Det förekommer att djur beslagtas med polishjälp, böterna kan också bli skyhöga. Det här är alltså inga regler att ta lättvindigt på.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Har sett axolotl i några olika butiker, och vad jag vet ingick inga bevis på ursprung, utan de verkade säljas som vilka akvariefiskar som helst.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  De zooaffärer som säljer fåglar och reptiler brukar vanligen ha ordning på det här, där går det inte att undvika de här frågorna. De som bara har akvarierelaterat däremot råkar, utom när det gäller salt, mer sällan på de här reglerna och det sker misstag. Bara här i Karlstad känner jag till tre domar för missar i hanteringen av de här reglerna som gällt zooaffärer.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • xanadu
                    • January 2013
                    • 157

                    #10
                    Jag har själv ingen aning vad som gäller. Men kan säga att jag själv köpte mina axolotlar i en djurbutik som säljer både fåglar, reptiler, akvariefisk (söt & salt) och smådjur. Och precis som Animaniac säger så såldes dom precis som akvariefiskar. Inget intyg alltså.
                    Projekt:

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      I princip är man nog som köpare av ett B-listat djur skyldig att kontrollera att det är lagligt men så långt har ingen drivit det än (det är en helt annan sak med A-listat, kollar man inte som köpare att det är ok då så ligger man riktigt illa till). Det är alltså säljaren som det närmast ligger på att ha ordning på var djuren kommer ifrån och det innebär inte per nödvändighet att de berättar det för köparen. Fast som köpare bör man definitivt propsa på att få nåt slags kvitto/intyg, utan det är djuret utan ekonomiskt värde eftersom det varken går att sälja djuret eller ungar från det lagligt.

                      Här blir det än tydligare vad som gäller:

                      Butiksägaren Nathalie Schuterman, som driver lyxbutiken med samma namn i Stockholm, har sålt produkter i ormskinn från pytonormar. En art som är skyddad av EU.


                      Pytonormar är B-listade (utom en ovanlig underart som är A-listad). Att sälja sånt som kommer från ett B-listat djur medför samma krav när det gäller EU-reglerna som ett levande. Det här kunde alltså mycket väl ha hänt någon som säljer t ex korallskelett. Däremot så gäller i såna fall inte det svenska kravet på tillstånd för försäljning, det gäller bara för levande djur.

                      Så, B-listade djur eller saker som kommer från dem, säljer man det så kan man få en chans att förklara vart det kommer ifrån men har man inget att komma med då så blir det elände.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      Arbetssätt...