Salamandel & salmonella

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elvan
    • April 2012
    • 22

    Salamandel & salmonella

    Hej!! En dum fråga :-).......min son har köpt en vattensalamandel, kan dom bära på salmonella?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har aldrig hört talas om det och det är nog betydligt vanligare med salmonellarisk med vattensköldpaddor och röda mygglarver.

    Dock oavsett vilket så kan det vara vettigt att årminstone tvätta händerna efter att man varit "nere i" akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Elvan
      • April 2012
      • 22

      #3
      TACK för ditt svar

      Kommentar

      • Nettan77
        • May 2012
        • 56

        #4
        Jo dom kan bära på salmonella så de e viktigt att tvätta händerna efter att man varit i kontakt!

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Salamandrar är väl inte direkt kända som smittkälla för salmonella men risken finns. Oavsett det så skall man inte hantera salamandrar mer än absolut nödvändigt, dels så har de känslig hud som kan skadas och dels så har de i alla fall i någon mån gifter i huden som kan vara otrevliga. Både för djur och ägare är det alltså klart till det bättre att låta dem vara.

          Salmonellaproblemet är alltså mer aktuellt vid vattenbyte, städning osv. Risken att få salmonella då är väl inte stor men om man blaskat i ett akvarium med salamandrar och sen låt säga fixar en sallad som står varmt ett tag, då har man ju bett om problem. Handtvätt, särskilt innan hantering av livsmedel, är en god ide. Man skall också undvika att få vatten i munnen om man skall fixa hävert till vattenbyte. Det finns bra sätt att lösa det utan att suga i slangen.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Elvan
            • April 2012
            • 22

            #6
            TACK för era svar!!! Då är det ju tur att Salamandern har kommit till renlighetens palats .........men det är bra att jag vet så jag kan vara på sonen

            Kommentar

            Arbetssätt...