Klockgrodor? (frågor)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    Klockgrodor? (frågor)

    hejsan!

    Har tänkt införskaffa 2st klockgrodor och ha dom i ett 60l, om inte större!
    Men jag har lite frågor angående grodorna..

    1.hur ser man skillnad på könen? Hade tänkt att ha 2st honor
    2.kan jag ha endlers i vattendelen som foder till grodorna?
    3.måste man ha en glasruta som delar av land/vattendelen? Elr går det bra att ha massa rötter/stenar som landdel?
    4.vad för BRA och BILLIG UV belysning finns det?
    Det är dom frågorna jag kommer på nu.. Men ge mig mer info

    Tack för svar! //Rasmus
    /Rasmus
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    På ett annat forum ställde jag samma fråga ang UV-ljus och där sa dom att det har bra effekt på klockgrodor..?
    /Rasmus

    Kommentar

    • rasermusen
      • October 2011
      • 258

      #3
      UV-ljus är nödvändigt...​ hittade jag på ett ställe.
      Svaret jag fick på ett forum.. Av en seriös person!
      Och om du är det minsta osäker så ska du absolut köra på UV i vilket fall. Jag gör som sagt det och det ger oerhört många fördelar.
      /Rasmus

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Har bara använt vanliga lysrör till grodor, paddor eller salamnadrar när jag haft såna.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • rasermusen
          • October 2011
          • 258

          #5
          Färgerna blir snyggare med UV-ljus jag får se om det blir UV senare.
          /Rasmus

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Alla amfibier solar sig då och då, de behöver solljuset för att bilda/ta upp nödvändiga vitaminer. Detta kan man gå förbi genom att "pudra" deras foder med vitanim och mineralpulver, men samtidigt kanske inte en liten dos UV-ljus skadar?

            Jag tror inte färgerna blir snyggare med UV-ljus, men det kan SE UT så....Vill man däremot ha riktigt bra färg på buken så gäller det att mata med rätt sorts foder; betakaroten t.ex. (finns som pulver till kanariefåglar) gör att buken på grodorna blir riktigt röd och fin, man kan också utfordra med räkdjur eller pudra andra foderdjur med paprikapulver så får man enligt uppgift samma effekt. Men över huvud taget är det nog viktigt med en varierad utfodring för att de skall trivas och må bra.... Lycka till och skriv hur det går/gick!

            PS: landdelen kan man bygga upp på många olika sätt, se bara till att de kan komma upp lätt om de vill! DS
            Senast redigerad av tummen; 07 August 2012, 14:50.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...