Andra akvariegrodor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan_olausson
    • August 2011
    • 97

    Andra akvariegrodor.

    Ursekta att jag spamar forumet men är nyfiken på alla grodarter som är akvarie levande. Har dvärgklogroda men har förstått att det finns flera sorter. Någon som är mer kunnig än mig? (har sökt på forumet utan att få några träffar)
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Stora klogrodor finns det några arter av. De asiatiska simgrodorna som drog igång dig. Pipagrodor finns det några arter av. Klockgrodor är inte rent akvatiska men är mest i vatten.

    Det är väl de arter som det finns någorlunda hopp om att hitta om man har tid att leta.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Stefan_olausson
      • August 2011
      • 97

      #3
      Tusen tack. Synd att det inte verkar lämpligt att ha flera arter i samma karl.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Familjen Pipidae som är den mest akvatiska grodfamiljen har f n 33 valida arter enligt "Amphibian species of the world" . Dit hör klogrodor, dvärgklogrodor och de äkta pipagrodorna. Men det är ju givetvis bara ett fåtal av dessa som finns i handeln. Men potentiellt finns det alltså ganska många arter att ta av. Kanske inte så vackra men biologiskt mycket intressanta djur. När de första konserverade pipagrodorna nådde Europa i mitten av 1700-talet måste de har väckt mycket förundran: http://linnaeus.nrm.se/zool/herp/images/H00160.jpg (Grodan på bilden ägdes av Kung Adolf Fredrik och undersöktes av Linné i början av 1750-talet.)

        Kommentar

        • Stefan_olausson
          • August 2011
          • 97

          #5
          Pipagrodor lockar helt klart, funderar på en till mitt snart tomma 54liters
          tack för svaret.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Pipa är fantastiska grodor men tyvärr inte helt enkelt, jag har en del dåliga erfarenheter. Kräver i vart fall ordentlig satsning med utrymme, foder, kunskap osv. Det finns ju dock mindre arter av pipa, en del har odlats i Sverige. De har inte riktigt lika intressant fortplantningsbiologi som den stora men de verkar enklare att hålla. Tänk i alla fall inte på stor pipa till 54 liter, det är som jag ser det för litet till de små arterna också.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Stefan_olausson
              • August 2011
              • 97

              #7
              Har dvärgklogroder i det nu men de flyttar i dec över till ett 400liters så är sugen på att använda det lilla till något kul men har börjat förstå att de flesta grodor behöver mer utrymme så köper nog en sallamander eller två till det i stället. Har även yngel på tillväxt så om de överlever så funderar jag på att sälja några men frågan är om det finns intresse för svenskodlade klogrodor?

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Salamander i 54 liter känns inte så lyckat det heller faktiskt.

                Visst borde det gå att sälja klogrodor men räkna inte med att få så särskilt mycket för dem, särskilt inte om du går till en affär.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Stefan_olausson
                  • August 2011
                  • 97

                  #9
                  Hade problem att hålla ynglen vid liv i mitt lilla akvarium så väntar med den delen till dess jag har det stora i ordning. Inte, fick höra att ett 20liters i plast var gott nog när jag frågade i en djuraffär för några år sedan (får kolla upp den saken bättre innan köp) Fantastiskt forum det här, är väldigt mycket amatör så tackar för alla tips jag kan få.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...