Mina klogrodor dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xtra
    • October 2011
    • 3

    Mina klogrodor dör

    Av mina 5 afrikanska klogrodor är nu 2 döda

    Den första grodan dog för två veckor sedan och den andra idag. På kroppen syns ingenting, de har inte verkat sjuka, ätit bra mm. Det enda jag noterat är att de kliat sig, trodde dock att de bara skulle ömsa.

    Byter vatten regelbundet. Testat för nitrit som visade noll. Matar med mygglarver och lite annat frysfoder som ex mysis o artemia. Temperaturen ligger på 25 grader. Akvariet är på 300 liter och delas med några äppelsnäckor.

    Finns det någon info om sjukdomar hos klogrodor?

    Har haft dessa grodor i två år nu och blivit fästa vid dem, vill inte att fler ska dö.
  • Emmafemman
    • April 2011
    • 51

    #2
    Samma här!!! Har två grodor och den ena ser döende ut. Den har varit jättepigg fram till för ett par dagar sedan. Den har verkat fet och glad, men nu har den slutat äta och ligger o hänger ovanpå pumpen. Petar jag på den simmar den iväg.. men simmar tillbaka till pumpen ganska direkt. Bakbenen börjar se lite tunna ut nu. Har ingen aning om vad det kan bero på =( Det är min viltfärgade som inte mår bra, albinon ser pigg och frisk ut..

    Kommentar

    • BengtO
      • May 2005
      • 216

      #3
      Vet att det kan vara väldigt stor dödlighet ibland hos grossister och därmed även i butiker, förmodligen någon bakterie eller svamp. Har ni nyligen köpt något nytt? Annars är det ovanligt med epidemier vad gäller klogrodor. Sedan Emmafemman, den albino grodan du har är förmodligen en annan art, Xenopus leavis som blir mycket större än dvärgklogrodan och kommer att se sin polare som mat för eller senare.

      Kommentar

      • vitter
        • August 2010
        • 219

        #4
        Fast Xtra specificerar ju inte om det är stora klogrodor eller dvärgar heller. Oftast vet man inte om folk menar stora eller små när de bara säger afrikanska klogrodor. Förvirringen är stor.

        Skulle det vara stora det gäller kan jag rekommendera den här sajten iaf: http://www.clawedfrogs.com/ Letade själv info där när mina fick svamp. Håller på att behandla nu och hoppas de snart ska vara helt friska. *pepparpeppartaiträ*

        Kommentar

        • Emmafemman
          • April 2011
          • 51

          #5
          Mina grodor är stora båda två, alltså inte dvärg. Har hört att den viltfärgade är ganska ovanlig här? Vet inte om det stämmer..

          Kommentar

          • Emmafemman
            • April 2011
            • 51

            #6
            Grodan som inte mår bra har iofs ett litet "sår" på underläppen. En röd prick.. vet inte vad det är, funderar på om en av mina botior har bitit den, men vet inte.. annars ser den ju ut som vanligt..

            Kommentar

            • Xtra
              • October 2011
              • 3

              #7
              Ursprungligen postat av BengtO
              Vet att det kan vara väldigt stor dödlighet ibland hos grossister och därmed även i butiker, förmodligen någon bakterie eller svamp. Har ni nyligen köpt något nytt? Annars är det ovanligt med epidemier vad gäller klogrodor. Sedan Emmafemman, den albino grodan du har är förmodligen en annan art, Xenopus leavis som blir mycket större än dvärgklogrodan och kommer att se sin polare som mat för eller senare.
              Bytte sand för 3 månader sedan ungefär men annars är inget nytt. Inga nya djur eller så.

              Kommentar

              • Xtra
                • October 2011
                • 3

                #8
                Ursprungligen postat av vitter
                Fast Xtra specificerar ju inte om det är stora klogrodor eller dvärgar heller. Oftast vet man inte om folk menar stora eller små när de bara säger afrikanska klogrodor. Förvirringen är stor.

                Skulle det vara stora det gäller kan jag rekommendera den här sajten iaf: http://www.clawedfrogs.com/ Letade själv info där när mina fick svamp. Håller på att behandla nu och hoppas de snart ska vara helt friska. *pepparpeppartaiträ*
                Det är stora klogrodor det gäller.

                Vilka mediciner finns det som är säkra att använda på grodor? Har bara sett fiskmediciner.

                Kommentar

                • vitter
                  • August 2010
                  • 219

                  #9
                  Jag kör med en svampmedicin som är för fisk, vet inte om det finns nåt som är särskilt för grodor. Håller helt enkelt ett noga öga på dem, men de verkar må bra. Svampen verkade inte direkt störa dem heller, iofs, de äter och härjar som vanligt, och medicinen verkar inte påverkat dem heller, utom att svampen gått tillbaka en hel del.

                  Kommentar

                  • vitter
                    • August 2010
                    • 219

                    #10
                    Ursprungligen postat av Emmafemman
                    Mina grodor är stora båda två, alltså inte dvärg. Har hört att den viltfärgade är ganska ovanlig här? Vet inte om det stämmer..
                    Jag har aldrig sett de viltfärgade till salu iaf, fick mina två av en slump eftersom jag köpte dem som dvärgklogrodor när de var riktigt små.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...