Går det att ha grodor,salamandrar och krabbor ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Går det att ha grodor,salamandrar och krabbor ihop?

    Går det att ha grodor, salamandrar och krabbor ihop utan att någon skadar någon, min tanke var mest att alla 3 sorterna är djur som vill ha lågt vatten och kan vara ovanför vattenytan
    Någon som har erfarenhet eller bara lite kunnande så är jag tacksam.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Ingen som vet något eller hört om dom går ihop
    Jag antar att salamandrar och grodor går ihop men krabba på det är jag inte säker på, är lite sugen på att göra ett kar med dessa djur till mina barn men går som sagt bara i funderingar just nu
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • N_i_c_k_e
      • December 2010
      • 52

      #3
      Är det inte risk att krabban klipper några av grodorna eller salamandrarna ?
      Man kan ju ha krabba med fiskar för de är snabba och simmar snabbt iväg, men salamandrar som ligger stilla eller nåt , blir väl risken stor att den klipper en i svansen eller så?

      Jag hade inte vågat ha krabba med salamandrar och grodor, men det är bara från egen tankebana, ingen erfarenhet av några av de djuren.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Krabbor och slamkrypare kan fungera på större ytor men krabbor och groddjur känns som en tveksam ide. Risken för skador känns för stor.

        Däremot så kan salamandrar och grodor gå ihop om man bara tänker på miljö i stort och beteende. Problemet är att salamandrar generellt vill ha det svalt och grodor ofta varmare. Jag har haft eldbukar och klockgrodor ihop men egentligen är det nog så att ingendera egentligen trivs riktigt bra i kompromisstemperaturen.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Tackar för era tankar, har också funderat på alla möjliga olika plan dels att krabborna kanske nyper dom andra, får studera lite mer och tänka mycket mer
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Såg att många var inne på zoopet nu och bumpar tråden igen, kanske fler bra råd och tankar finns där ute
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Nej, man kan inte ha krabbor med salamandrar. Krabbor är ganska rovgiriga och äter upp djur som inte är snabba nog att fly undan - t.ex. salamandrar. Grodor och salamandrar kan fungera, men det är egentligen bäst att ha antingen grodor eller salamandrar, de kan skada varandra och/eller stjäla mat för varandra.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Tack för svaret, trodde nog detta med får gå i andra funderar banor då, tackar för alla svar
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                Arbetssätt...