Salamandrar runt stockholmsområdet(vilda)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

    Salamandrar runt stockholmsområdet(vilda)

    Jag skulle vilja kika på vilda salamandrar i stockholm eftersom jag faktiskt aldrig sett salamandrar i det vilda. Vet att det finns olika områden runt stockholm där de ska finnas, någon som har tips på var? Och hur ska man göra för att hitta dem? Har de fortfarande sina lekdräkter eller är det för sent för det nu? Skulle vilja fota lite mm, tips mottages tacksamt!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Enklaste stället är väl Japandammen i Bergianska Trädgården. Den är knökfull med salamandrar på våren, bägge arterna. Det är tänkbart de vuxna djuren redan har gått upp på land (har inte kollat) men ynglen är kvar till i augusti-september. Plus att man kan stå på bron och titta på dem.
    Senast redigerad av Azur; 29 May 2011, 21:04.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • taxidermy
      • January 2007
      • 298

      #3
      Okej, tack så mycket för svaret! Är de enkla att få syn på eller bör man leta på nån särskilt plats?

      Jag funderade också på att ta in några och studera yngelperioden för att släppa ut senare, men det kanske man inte får göra på bergianska?

      Kommentar

      • taxidermy
        • January 2007
        • 298

        #4
        Aha, skrev inlägget innan jag såg bro-delen (har aldrig varit på bergianska så jag vet inte riktigt hur det ser ut där)

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          bor du i närheten av tyresö, äger en håv (alternativt begåvad med oändligt tålamod) och ett par sjyssta stövlar finns det en "pöl" jag kan beskriva vägen till..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • KaOl

            #6
            Hej,

            jag har sett dem nära Hundstallet i Åkeshov när jag gick och rastade deras hundar ett par år sedan. Det finns en damm i "skogen" där. Lite svårt att beskriva var den ligger Kanske kan du fråga på Hundstallet? Bor inte längre i Sthlm så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av taxidermy
              Är de enkla att få syn på
              Hyfsat enkla. De kommer upp och tar luft rätt ofta, och då är de lätta att upptäcka. Bottnen i dammen är dessutom ljus, så de avtecknar sig rätt tydligt.

              Jag funderade också på att ta in några och studera yngelperioden för att släppa ut senare, men det kanske man inte får göra på bergianska?
              Större vattensalamander får du aldrig fånga nånstans, den är tämligen ovanlig och fridlyst "på riktigt". Mindre vattensalamander är vanlig, och för den gäller samma regler som för vanlig groda, åkergroda och padda dvs du får fånga och undersöka vuxna djur, samt ta hem ägg och yngel för att studera utvecklingen. (Allt enligt Wikipedia).

              Det är alldeles riktigt att Bergianska inte tillåter att man håvar i deras dammar.

              Mindre vattensalamander är annars ganska lätt att hitta var du än bor: leta efter dammar och diken som är tillräckligt stora för att inte torka ut på sommaren, men som inte heller innehåller fisk eller kräftor. Vattenhinder på golfbanor, trädgårdsdammar, viltvatten, större åkerdiken...
              Senast redigerad av Azur; 29 May 2011, 23:28.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Antar att det funkar likadant i Sthlm som härnere i Skåne. Har blivit klok på att den mindre vattensalamandern är mycket vanlig hos "dammfolket", de som har en trädgårdsdamm. Otroligt många som undrar vad det är för "ödlor" som finns i deras damm och många har även hittat övervintringsställen (av misstag). Jag hade tidigare för mig att båda arterna var rätt ovanliga, men det jag hört från dammfolket har lättat min oro för dessa märkliga väsen.

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Här i Gävle är lekdräkterna på väg bort speciellt på Större salamander. Hittar många Mindre salamander med lekdräkten kvar ändå. Står du och spanar vid någon damm, gärna lite ovanifrån, är det lättare att se honor av mindre. Dom är ljusare på ryggen än hanarna och större salamander.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  Arbetssätt...