axolotlar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

axolotlar

Jag tänkte börja med några axolotlar.
    Hur stort akvarium behöver jag och hur många axolotlar ska man ha tillsammans?
    Vad äter de och vad kan man ha för andra djur tillsammans?
    Vad för inredning?

Jag är tacksam för mer information.
  • ecco
    • November 2010
    • 500

Hej.
    Trevligt att se att de finns flera som fått upp ögonen för dessa djur.
    Några saker att veta i förhand.
    Dom MÅSTE ha kylning under sommaren då dom dör om tempen stiger över 24 grader. Dom får nämligen en svampsjukdom då som gör att dom dör. Så var beredd på att skaffa kylutrustning om dom vill ha dom på andra ställen än i en jordkällare.
    Mat dom gillar är sniglar, daggmaskar, räkor (frysta går bra) och röda mygglarver.
    Bästa inredningen är sand med diverse grottor att ligga i. Då man gärna ska ha lite salt i vattnet så kommer levande växter inte må så bra. Så plast växter funkar(mest för våran skull än deras).

Mera info finner du här:
    http://www.axolotl.org/ - Väldigt info rik sida på engelska
    http://www.caudata.org/forum/f46-beg...oma-mexicanum/ - Jätte bra forum med massor av info om axolotlar, helt på engelska dock.
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

Kommentar

• miluhe
      • June 2006
      • 2090

Några trådar om axolotler här på Zoopet också. Sök under amfibier.

Jag har aldrig haft salt i vattnet till mina axolotler, de har aldrig varit sjuka under de 5 år jag haft dem(ta i trä).

180l har jag till mina 2

Grus till botten då de slukar småsten o det kan ge förstoppning

Svårt att ha andra fiskar med dem, stora kan tugga på axolotlernas gälar o små blir uppätna

Kylanläggning har jag till mina, den är guld värd.

Kommentar

• Fischy
        • February 2011
        • 137

vart ska man köpa kylanläggning och hur ser den ut.
        så man kan inte ha andra djur tillsammans med dem?

Kommentar

• Fischy
          • February 2011
          • 137

Hur stort akvarium behöver jag om jag vill starta med 2 axolotlar, är de nattaktiva och skygga, eller är de dagaktiva? för jag vill ju helst se dem när de är ute.
          Räcker det med 120l eller behöver jag mer.

Kommentar

• miluhe
            • June 2006
            • 2090

120l räcker till 2 st. Skaffa gärna en grotta som de kan vara i när de vill vara ifred.
            Jag har mina på jobbet en frisörsalong, de är alltid framme o tigger mat av kunderna när kunderna närmar sig karet.
            De är inte alls skygga, men de kanske har blivit vana vid folk.
            Jag beställde en kylanläggning hos min zoo-affär

Har ingen helbild just nu, men här kan de se grusen o jag har levande växter.
            Bifogade filer

Kommentar

• Fischy
              • February 2011
              • 137

Finns det olika arter som är lättare/svårare att hålla?
              hur många ska jag ha i ett 120 L så att de trivs.
              Vart ska akvariet stå, vid en lungn plats, eller i hallen?
              vi har en hund som ofta springer förbi ett ställe där vi kan tänka oss ställa det gör det nåt om hunden springer förbi? är de lättstressade?
              hur är det med axolotl-ungar?

Kommentar

• ecco
                • November 2010
                • 500

Finns det olika arter som är lättare/svårare att hålla?
                Nej endast olika färger finns av axolotl. Men dom är i grund och botten samma djur.
                hur många ska jag ha i ett 120 L så att de trivs.
                Dom kan vara ensamma utan problem och behöver inte vara flera. Är roligare med flera dock men se till så dom är i någorlunda lika storlek. Dom har dålig syn och kan därför bita varandra. Råkar då den ena vara väldigt mycket mindre är det lätt att den blir mat.
                Vart ska akvariet stå, vid en lungn plats, eller i hallen?
                Dom vill ha kallt och inte för ljust så hallen går bort. Hitta en plats där ni vet det är konstant låg temp hela dygnet. För som sagt så vill dom ha en temp mot 20 och under.
                vi har en hund som ofta springer förbi ett ställe där vi kan tänka oss ställa det gör det nåt om hunden springer förbi? är de lättstressade?
                Skulle inte säga att dom är lätt stressade nej. Ibland funderar man på om dom lever då dom kan spendera långa perioder i samma hörn. Men så länge som det inte är en massa knackande på glaset (som det kan vara i zoo butiker) så kommer dom inte bry sej annat än när det är dags för mat. Ett tips är att handmata då dom blir mera van med vad som är utanför "hemmet" deras då
                hur är det med axolotl-ungar?
                Finns dom som har fått yngel av dessa djur. Men som jag förstår det så tar det tid då dom måste vara i rätt ålder först. Ingen koll på vilken ålder det kan vara tyvärr. Men man kan få yngel på dom.

Jag tipsar dej igen att läsa http://www.axolotl.org/ då du där får svar på massor av frågor på en gång. Gör att du slipper ställa alla frågor här och behöva vänta på svar. Om du även söker på AXOLOTL i forumet kommer du får en hel del trådar med. Läs alla och lär dej så mycket du kan om dom. Sparar massor med tid om något skulle gå fel.

Kommentar

• Fischy
                  • February 2011
                  • 137

ok, så tror ni att man kan ha 3-4 st i ett 120 L

Kommentar

• ecco
                    • November 2010
                    • 500

Har du överhuvudtaget öppnat länken jag gett dej 2 gånger nu. Läs på och sedan frågar du. Allt har blivit besvarat redan. Visst kan vi svara på frågor allt. Men läs lite mera om dom så kommer du få massor av dina frågor besvarade. Bland annat den du senast ställde.

Kommentar

Arbetssätt...