Vi har en eldbukssalamander, kinesisk tror jag. Jag undrar hur gamla de blir? I djuraffären sa de att de blir c.a 6-10 år gamla i fångenskap. Vår lilla Svullo är nu 20 år gammal. Hans kompis dog tyvärr för ungefär 10 år sen. Eftersom de ofta var osams och jagade och bet varann varann (speciellt vid utfodring) så bestämde vi oss för att inte skaffa en ny. Vill också fråga om de behöver sällskap? Svullo verkar må bra, trots att han lever ensam. Han är pigg och matglad.
Eldbuk (ålder)
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Min erfarenhet av Kinesisk Eldbukssalamander är inte så stor men jag personligen har C.ensicauda (svärdsvansad salamander)
Och min älsta hona blev 22 år och mina nuvarande är 7,6,3 och två 1,4 år.
Och det beror nog mycket på skötsel med hur gamla dom blir.
Mvh Sandra -
Jag har ett vagt minne av att ha hört att de i det vilda kan bli 18 år, så 20 eller kanske tillochmed 30 år i fångenskap är nog inte omöjligt. Svalare temperaturer ger längre livslängd, liksom om de får vintervila. Sen är salamandrarna som säljs vildfångade, så det är omöjligt att säga hur gamla de är när man köper dem.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Tack för svar. Min man säger nu att det är en japansk eldbukssalamander. Men det gör kanske ingen skillnad åldersmässigt. Under våren 1991 köpte vi dem, så Svullo är kanske drygt 20 år gammal då. Han har aldrig gått i vinterdvala vad jag vet. Han bor i ett rum tillsammans med ett gäng fåglar, med normal temperatur. Sandra skriver "det beror nog mycket på skötsel med hur gamla dom blir" Han bor i ett mindre akvarium med ena sidan uppbyggd av grus och stenar som land-del. Men han håller mest till i vattnet. En lerkruka som sovplats och gömställe. Ingen pump och ingen lysramp behövdes enligt djurbutiken. Han äter bara röda mygglarver som föda och får en ruta c.a 3 gånger i veckan. Kan nog inte ha misskött honom ändå, eftersom han är rätt gammal.Kommentar
-
Jag har ett vagt minne av att ha hört att de i det vilda kan bli 18 år, så 20 eller kanske tillochmed 30 år i fångenskap är nog inte omöjligt. Svalare temperaturer ger längre livslängd, liksom om de får vintervila. Sen är salamandrarna som säljs vildfångade, så det är omöjligt att säga hur gamla de är när man köper dem.Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummareKommentar
-
Olagligt? Hur kommer det sig? Så vitt jag vet så odlas inte eldbuk (trots att den är lättodlad) pga att det är billigare att fånga den i naturen.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Jordbruksverket har infört regeln att det är förbjudet att hålla vildfångade groddjur, be inte mig motivera varför, jag är skeptisk till både om det är en bra regel och om den egentligen är hållbar sett till EG-rätten. Och nog odlas det eldbukar alltid.Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummareKommentar
-
imponerande.. jag tvivlar inte och menar inget illa men innan jag läste detta hade jag svårt att tänka mig att något skulle klara 20 år på endast röda mygg.. coolt..Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
Normaliseringsprocessen..
(Kommunicerar enbart i tankevurpor)Kommentar
-
Kommentar
Kommentar