Eldbukssalamander

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axxly
    • July 2010
    • 1

    Eldbukssalamander

    Hej.
    Jag kommer snart efter en lång väntan köpa eldbukssalamander.
    Men är lite osäker angående skötsel, föda, terrariet. osv. osv.
    Vill inte göra ngt fel. Dels ska jag köpa dem (2St. ) Den 27.de Juni.
    Så det skulle vara roligt om man fick veta lite om sånt nu innan.

    Det jag har nu:
    Terrarie med stort utrymme. Vatten på ena sidan 10cm.
    Och sedan på andra sidan är det stenar, träd. Och snart levande växter. Jag har en värmeplatta (om det skulle behövas.)
    Lampa och Torskfilé dels räkor.
    Och ska iköpa T-rex vitamin, sen vet jag att dem vill leva i lutffuktghet, så man har en sprayflaska med vatten beredd hela tiden.
    Och jag har en termometer.

    Hjääälp? ..

  • TelgeFoto
    • January 2007
    • 68

    #2
    De behöver ingen landdel, de är nästan helt vattenlevande, en bit flytande korkbark eller liknande räcker, om de skulle vilja sola sig lite. Gärna kraftiga flytväxter och blad i vattenytan som de kan slappa på. Värmeplatta ska du inte ha, de vill ha rätt långt under normal rumstemperatur, typ 15-20 grader. Knepigt på sommaren, men de verka klara en tids för hög temperatur om de bara får det svalt och skönt på vintern. Tätslutande täckglas/finmaskigt nät; de är duktiga på att rymma, kan klättra på glas och även upp och ner på undersidan av täckglaset om de är motiverade nog. Torskfilé och räkor är bra mat, levande mask, bananflugor och sånt gillar de också. Fryst artemia helt ok. De brukar inte vara kinkiga, blir snart handtama. Vitaminer har jag aldrig gett mina, och jag vet inte om vitaminer/kalk för reptiler är bra för salamandrar, kanske någon annan vet. Fråga inte de i djuraffären om något, det är sällsynt med zoobutikspersonal som vet något om amfibier.

    Kommentar

    • Pontusosd
      • March 2010
      • 124

      #3
      Jag hade bara en sten till mina salamandrar som de kunde ligga och sola på. (plus vatten förståss)
      45liters fisksoppa
      30liters kar.

      Kommentar

      Arbetssätt...