Snäcka i 40 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mi´mi
    • June 2009
    • 251

    Snäcka i 40 liters?

    Ja, då har jag nu ätligen fått balans i akvariet. Min fråga är:
    Vilken art lämpar sig bäst, vill inte ha något som förökar sig snabbt, hur många... m.m.
    Eller kanske finns det något annat alternativ, som tar hand "städning"?
    Tips och tankar......
    Har en Ancistrus, en hona, som har lagt beslag på grottan, kanske en hane till madam, vad sägs?? Ser henne väldigt sällan, troligen ute på nattvift Vet inte om hon utför sitt jobb till 100%
    hon verkar väldigt blyg, för när man kommer till rummet, så vips in i grottan!
    Det finns BARA ett måste i livet, och det är att dö.
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    #2
    Ursprungligen postat av mi´mi
    Ja, då har jag nu ätligen fått balans i akvariet. Min fråga är:
    Vilken art lämpar sig bäst, vill inte ha något som förökar sig snabbt, hur många... m.m.
    Eller kanske finns det något annat alternativ, som tar hand "städning"?
    Tips och tankar......
    Har en Ancistrus, en hona, som har lagt beslag på grottan, kanske en hane till madam, vad sägs?? Ser henne väldigt sällan, troligen ute på nattvift Vet inte om hon utför sitt jobb till 100%
    hon verkar väldigt blyg, för när man kommer till rummet, så vips in i grottan!

    Har för mig att äppelsnäckor äter ancistrus rom, posthorn kanske?
    Emil

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      40 liter är för litet för en ancistrus. Jag fick en gång en ancistrus med på köpet när jag köpte ett begagnat akvarium i den storleken, han var också väldigt skygg och susade iväg och gömde sig så fort någon rörde sig i rummet. Jag gav då bort honom till någon med ett större akvarium, och sedan dess har han blivit en riktig tuffing.

      Vill du ha en bra algätare så är väl sebrasnäcka att rekommendera, de förökar sig inte heller i sötvatten.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Jag har posthorn i mina 3 kar de fixar alg ätningen galant men jag vet inte om de tar rom. Roliga är de och kika på med när de sköter renhållnings detaljen =)
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • mi´mi
          • June 2009
          • 251

          #5
          Många spännande tips..

          tack för alla tips, blir kul att se vad de har att erbjuda i zoobutiken när jag kommer dit igen.
          Ja, trodde ju innan att min ancistrus var en hane, så fel jag hade)
          Senast redigerad av mi´mi; 07 July 2009, 18:21.
          Det finns BARA ett måste i livet, och det är att dö.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Red union snäckan är jättefin och förökar sig inte i sötvatten heller.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            Arbetssätt...