räkor..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sauser
    • May 2009
    • 133

    räkor..

    Efter jag va i thailand för ca 3 månaders sen så blev man sugen att skaffa akvarium... och man blev ju genast biten på det... nu har man ju läste en del om räkor...


    nån som har nån bra sida man kan läsa lite om räkor?

    Funkar det att ha dom i kar med andra fiskar i?


    nå särskilda som är bra på att rengöra lite i akvarium eller dylikt?


    har i akvariet:

    kardinaltätror
    scalarer
    Praktbotior
    4 st pansar malar(minns ej namn)
    sen en till algätare vet ej va sorten heter men vi kallar han för sture


    tänkte om ni vet om det blir nå problem och vart man kan få tag på räkor i borlänge trakten? djuraffärena här i närheten har inga alls...( dom har väldigt utbud på växter med)



    uppskattar tips
    Mvh Robin Brännström
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Mitt tips blir detta: skaffa inte räkor, fattar inte vad folk vill med dessa tråkiga djur!
    Men det är min åsikt..

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • SodaPopinski
      • November 2006
      • 37

      #3
      Har funderat på samma sak, har ett 55 liters akvarium och har fått rådet om att ha räkor i det för att ta hand om alger. Känns lite trist, och tycker nästan räkorna ser lite obehagliga ut... men kommer inte på något annat alternativ än otocinclus och då bör man ha flera stycken... Finns det någon ancistrus man kan ha i ett så litet akvarium? Och hur effektiva är de där eländiga räkorna egentligen?

      Kommentar

      • Cola
        • June 2009
        • 56

        #4
        min kompis har små räkor ihop med guppysar, svärdbärare, platysar, kardinaltetror, så ja det borde gå. Men småfisk går nog bäst att ha dem med.

        [] <- En fisk som en i familjen önskar sig. Men jag själv säger tyvärr nej...

        Kommentar

        • jagsjalv
          • February 2006
          • 139

          #5
          Jag rekommenderar inte räkor tillsammans med de fiskarna. De blir mat till de större fiskarna. Jag har haft kärsbärsräkor tillsammans med scalarer men endast under en kortare tid och i ett akvarium med mycket växter. Då överlevde de största räkorna men det blev inga nya.

          Om de större räkorna som amano går bra att ha tillsmmans med scalarer och praktbotior vet jag inte. Det överlämnar jag till någon annan att svara på.

          Skaffa hellre ett till akvarium att ha räkor i, då kan du ha dem tillsammans med fiskar i samma storlek som guppy utan problem.
          /André

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Dina Praktbotior och Scalare kommer äta upp små räkor, som körsbär och crystal tex.
            Hur stort akvarium har du?

            Kommentar

            • sauser
              • May 2009
              • 133

              #7
              Ursprungligen postat av Charlottis
              Dina Praktbotior och Scalare kommer äta upp små räkor, som körsbär och crystal tex.
              Hur stort akvarium har du?



              tänkte ha dom i mitt 120 liters. ska snart dra i gång ett 380 liters ...
              får skaffa ett eget räk kar da:P
              Mvh Robin Brännström

              Kommentar

              Arbetssätt...