Krabbor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Krabbor...

    Jag har börjat att allt mer att få upp intresse för skaldjur, väldigt intressanta saker...
    Jag undrar lite om krabbor, finns det någon lite mindre art av dessa som inte behöver landdel och som inte knipsar fisk och växter?
    Jag vet att pappa hade krabbor när han var liten men dessa lyckades rymma hela tiden. Är alla krabbor rymningsbenägna?

    Tack på förhand!
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • cirs
    • May 2009
    • 48

    #2
    Har också ett stort intresse för skaldjur, speciellt "blå hummer". Men hittills är det körsbärsräkor och klippräkor i karet, då jag hört att de är väldigt rymnings benägna (krabbor),sen är de ju botten levande och äter fisk m.m.

    När man skaffar ett kar till är att ha skaldjur i botten och fiskar som håller väldigt mycket till vid ytan, eller fisk som förökar sig snabbt som mat till krabborna.

    På hornbach hade de problem med grodor som tappade både ben och armar och de kunde inte lista ut vad de va som hände, men i karet bredvid med en glas skiljevägg med springor bodde den en kräfta som lyckades få klorna imellan springorna och locka till sig grodorna iallafall armar o ben.

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Är inte "blåhummer" olagligt?

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Ursprungligen postat av Narii
        Är inte "blåhummer" olagligt?
        Japp. Helt och totalt.
        Enda kräftorna som är lagliga i Sverige är flod- och signalkräftan.

        Kommentar

        • alg_oa1
          • May 2007
          • 473

          #5
          Ursprungligen postat av cirs
          Har också ett stort intresse för skaldjur, speciellt "blå hummer". Men hittills är det körsbärsräkor och klippräkor i karet, då jag hört att de är väldigt rymnings benägna (krabbor),sen är de ju botten levande och äter fisk m.m.

          Finns det ingen krabb art som inte äter fisk då? Annars kanske det skulle funka att ha dem i ett kar ensamma?
          "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Jag är också intresserad av krabbor.
            Det jag har fått hört är att krabborna vill ha landdel. Kan man inte ge de det så se till att rötterna sticker upp ovanför vattenytan så att de kan ta sig upp på den.
            Krabborna gillar att "sola" de står gärna på landdelen om den finns.

            Vill man ha fiskar tillsammans med krabbor se till att ha stora firrar, som är tillräckligt stora men som inte äter krabborna. Sen kan man ha små firrar som t.ex. endlers eller guppy som krabborna kan äta

            Ha täckglad och tejp för alla öppningar som t.ex. där sladden från pumpen kommer från. Gör karet så säker som möjligt....Idiotsäker
            Senast redigerad av Nubi; 19 June 2009, 11:05.
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              ok, då får det bli ett framtida projekt. Tack för hjälpen alla
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • Wunder
                • September 2007
                • 315

                #8
                Angåend landdel så beror det på arten.
                Vissa arter är helt akvatiska, andra är helt terrestra.

                Kommentar

                Arbetssätt...