Mata akvariemusslor med döda svävarealger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Mata akvariemusslor med döda svävarealger?

    Okej, jag hoppas att detta inte kommer att låta extremt idiotiskt, annars får jag väl bjuda på ett gott skratt såsom jag säkert har gjort med en del av mina tidigare inlägg .
    Jag har läst lite i forumet om att hålla musslor i akvarium och fått reda på att dessa oftast svälter ihjäl pga brist på svävaralger. Någon kom då med förslaget att man kunde "odla" svävaralger och på så sätt mata en mussla genom att spruta in dem via pipett i musslans "intag".
    Om man nu dock inte är särskilt intresserad av att hålla på med att belysa vatten, framförallt på vinter halvåret, för att få fram dessa alger tänkte jag att man kanske kunde använda sig av dammvatten. Då detta dock medför ej önskvärda bakterier och annat som man helst inte vill introducerar i sitt kar, bör man koka vattnet dessförinnan för att likvidera dem. Eftersom som detta sannolikt också tar död på svävaralgerna, kan man undra om de fortfarande skulle ge näring åt musslorna. Därpå får man ställa sig frågan hur länge man kunde förvara vattnet med de kokta svävaralgerna? Något som är dött brukar övergå till gift inom ett tag...

    Hur ofta bör man mata musslorna på detta vis? Kanske svårt att besvara eftersom näringsupptagandet varierar säkert från art till art, men enligt några inlägg här på forumet ska vissa ha haft musslor i upp till ett år i sina akvarier innan de dog av svält. Så kanske är det tillräckligt ifall man sprutar in drygt 5ml svävaralger hos en mussla varannan dag?

    Om det jag har tagit upp är allt för absurt, så finns det kanske en möjlighet för mig att bevara ett bestånd av svävaralger som jag har i mitt kar för tillfället (tills jag får mitt uv-filter). Hur bör jag gå tillväga då?
    Senast redigerad av Zaius; 04 June 2009, 17:21.
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    #2
    När du kokar är det nog risk att cellerna spricker, och då blir det inte mycket till mat.
    Jag tror snarare på att använda dammvattnet direkt, riskerna lär ändå vara små med tanke på den lilla mängd som tillsätts.
    Och matning hade jag nog utfört varje dag.

    Kommentar

    • Zaius
      • August 2004
      • 150

      #3
      Undrar då bara hur länge man kan ha dammvattnet stående innan man får hämta nytt igen (hade tänkt att ha det i en behållare på 500ml). Vilka förutsättningar krävs för att hålla algerna vid liv så länge som möjligt? Traska till dammar varje dag blir nog lite lättsamt. Annars skulle jag nog kunna tänka mig att testa det här.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        En mussla silar sin mat igenom konstant så mata den behöver du nog inte.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        Arbetssätt...