Någon med erfarenhet av Brotia pagodula?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Någon med erfarenhet av Brotia pagodula?

    Funderar på att köpa Brotia pagodula, men jag hittar bara knepig information om dem. Någon som har sådana? Har de svårt att överleva i akvarium?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    #2
    Lite finns på http://www.zoopet.com/forum/showthre...rotia+pagodula

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Tack, men jag har redan läst den tråden. Det jag egentligen funderar över är hur lätta/svåra de är att ha i akvarium. Jag har läst någonstans att de är knepiga, och någonstans stod det att "de lever sex månader i akvarium". Då undrar ju jag om detta är deras livslängd eller om de bara inte överlever i akvarium. Men det återstår att se, har nämligen beställt sådana från snailshop och förhoppningsvis kommer de fram den här veckan.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        rapportera gärna i den här tråden sedan när du har haft dem ett tag... så väntar jag på att lära mig av dina misstag innan jag satsar på de snyggingarna ;-)

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Sökte lite och den verkar vara väldigt svår att hålla vid liv. Sites säger saker som: "can grow to just under 6 cm, breeding is difficult. Specialized feeder, difficult to keep in the long run."

          Vet inte exakt vad "specialized feeder" betyder, om den är filtrerare eller nåt sånt.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Ursprungligen postat av nils_sverker
            rapportera gärna i den här tråden sedan när du har haft dem ett tag... så väntar jag på att lära mig av dina misstag innan jag satsar på de snyggingarna ;-)
            Ja, det är väl bra om du kan lära av mina misstag. För jag gör aldrig det. :/
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Den är svår att hålla vid liv i akvarium. I det fria lever den på hårt substrat, nedströms forsar och tros vara filtrerare. Det behövs alltså rejäl fart och stensubstrat i ett akvarium.
              Trivs den kan de föröka sig, den föder faktiskt ungarna direkt.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                Hur har det gått med dina då?
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Har hållit liv i två av tre sedan i vintras. Har ett 37 liters med sten och ett powerhead, och nu äter de bättre. Har prövat med pulveriserat spirulinafoder, men tycker att de är ganska kinkiga.

                  Egentligen tycker jag att det är fel att fånga vilda arter som är så svåra att hålla liv i hemma. På den sidan jag hittade så sägs det var få Brotia som lever sex månader i hemakvariet.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • maria_
                    • March 2007
                    • 2867

                    #10
                    Mina snäckor anlände idag. De var väldigt alerta och började krypa runt samma sekund de hamnade i vatten. Bilden på snailshop gör dem inte rättvisa, de är väldigt vackra tycker jag.

                    Men jag får väl erkänna att jag ångrar köpet nu när jag vet att de är så svåra att hålla vid liv.
                    Med vänlig hälsning,
                    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...