Gula Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amoramir
    • December 2007
    • 212

    Gula Äppelsnäckor

    tänkta skaffa mig några Gula Äppelsnäckor. undrar om de är farliga för mina fiskar och växter. hur många ska man ha? vilken temperatur ska man ha till de?
  • JohannesP
    • January 2009
    • 23

    #2
    Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.
    60 Liters Växt/Sällskapskar +

    42 Liters Räkkar Cherry Red

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Ursprungligen postat av amoramir
      tänkta skaffa mig några Gula Äppelsnäckor. undrar om de är farliga för mina fiskar och växter. hur många ska man ha? vilken temperatur ska man ha till de?
      De är helt ofarliga både för fiskar och växter, om du ska ha Pomacea bridgesii. Det finns även P. canaliculata, som äter växter. På sidan som länkades till förut ser du hur du skiljer dem åt. Men i handeln finns nästan enbart brigesii'n.

      I övrigt är de väldigt lättskötta och trevliga varelser...läs mera på sidan som länkas till ovan.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • amoramir
        • December 2007
        • 212

        #4
        köpte 4st idag. 10 ke st. kommer de att föröka sig? jag ahr de i yngel karet. fullt med matrester. 24g varmt oxå

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av amoramir
          köpte 4st idag. 10 ke st. kommer de att föröka sig? jag ahr de i yngel karet. fullt med matrester. 24g varmt oxå
          Om du bara har både honor och hannar så finns iallafall chansen. Honorna kryper och lägger äggkokonger ovanför vattenytan. Om du inte vill ha småsnäckor, tar du bara bort dem och lägger dem i frysen över natten, sedan kastar du dem.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • amoramir
            • December 2007
            • 212

            #6
            en av de sitter på den andra. parar de sig?

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av amoramir
              en av de sitter på den andra. parar de sig?
              Minst en av dem är nog en hane som kollar läget, så att säga. Men hanarna är rätt heta på gröten och försöker ibland para sig med allt som rör sig...

              Du kan se ifall de parar sig, om den ena har en speciell tentakel (penialutrustning, heter det på "riktigt") som den sticker in under skalet på den andra.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • GöranE
                • November 2008
                • 735

                #8
                Om du har ett par och rätt förhållanden kommer du behöva göra dig av med snäckor med tiden ;-). Dom är grymma på på att föröka sig.. Tror jag har +50st i mitt 190l + 3-4 kokonger hängande under rampen konstant.
                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Ursprungligen postat av GöranE
                  Om du har ett par och rätt förhållanden kommer du behöva göra dig av med snäckor med tiden ;-). Dom är grymma på på att föröka sig.. Tror jag har +50st i mitt 190l + 3-4 kokonger hängande under rampen konstant.
                  Ja, de är verkligen erotiska.
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...