Frågor om räkor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskius
    • August 2006
    • 61

    Frågor om räkor.

    Hejsan!
    Har tröttnat lite på vanlig fisk och tänkte köra räkor i ett 25 Liters. Så då har det kommit upp lite frågor innan jag än köper ngn räka..

    1. Jag har en liten pump från aquael eller vad det nu heter men anser att den är helt värdelös. Vad ska man egenligen ha till räkor för att de inte ska åka in i ngt filter system? Har sett på såna man kopplar ihop med ett luftfilter..
    Är det verkligen ngt man kan ha långsiktigt eller är det ngt endast tillfälligt? Annars tänkte jag bara köra de minsta innefilter typ från fluval. Är det lämpligt till räkor?

    2. Jag har funderat och tittat här på zoopet på räkor och blev sugen på humleräka men efter som jag bor på Gotland är utbudet smalt. Jag räknade med att få beställa räkan men den verkade inte finna med i deras register som man kan beställa (Affärens alltså). Tydligen finns ngn form av crystal som är väldigt likt men är lite rädd för crystal, de verkar vara väldigt känsliga... Är den känslig som crystal?


    // MVH Caroline
    Jag vill ju bara mina fiskar väl !
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Äsch då, Crystal tål det mesta. Mest en morden myt, enligt mig iaf, att dom skulle vara känliga. Visst, körsbärsräkor tål typ allt men Crystal är ingen känslig räka inte.

    Annars skulle du ju kunna satsa på lite känsliga räkor dock, Sulawesi-arterna trivs ju fint i kalkhaltigt vatten - och inredningen har ni ju i kalkgrunden på ön

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Ursprungligen postat av Fiskius
      Hejsan!
      Har tröttnat lite på vanlig fisk och tänkte köra räkor i ett 25 Liters. Så då har det kommit upp lite frågor innan jag än köper ngn räka..

      1. Jag har en liten pump från aquael eller vad det nu heter men anser att den är helt värdelös. Vad ska man egenligen ha till räkor för att de inte ska åka in i ngt filter system? Har sett på såna man kopplar ihop med ett luftfilter..
      Är det verkligen ngt man kan ha långsiktigt eller är det ngt endast tillfälligt? Annars tänkte jag bara köra de minsta innefilter typ från fluval. Är det lämpligt till räkor?
      Köp en bit tätporig filtermatta(ppi30)på typ Hornbach eller liknande och en tub med glassilikon, mät upp en modell typ cylinder som du kan stoppa ner ditt aquael i och limma ihop ändarna med glassilikonet.

      Klipp till ett lock för topp och botten, locket i botten ska limmas fast medans toppdelen ska sitta på insidan av cylindern likt en kork, skär eller klipp en skåra från centrum och ut för att ge sladden till pumpen plats.

      Märk ut och klipp upp ett hål för pumpens utblås, om utblåset är för kort trycker du fast en lämplig slang på pumpens utblås och låter den gå ut genom hålet, fukta filtret efter ythärdning och låt stå och genomhärda i några dygn.

      Lycka till!
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Annars kan man ju köra med aquasoil eller dylikt samt växter och skita helt i filtrering. Gör jag i ett räkkar, dom mår prima

        //C
        Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 20 April 2009, 17:46.
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • Fiskius
          • August 2006
          • 61

          #5
          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
          Äsch då, Crystal tål det mesta. Mest en morden myt, enligt mig iaf, att dom skulle vara känliga. Visst, körsbärsräkor tål typ allt men Crystal är ingen känslig räka inte.

          Annars skulle du ju kunna satsa på lite känsliga räkor dock, Sulawesi-arterna trivs ju fint i kalkhaltigt vatten - och inredningen har ni ju i kalkgrunden på ön

          //C

          Jaha, det var som fanken! För jag hade verkligenftt för mig att de var rätt känsliga. Hm, låter intressant.. Det måste jag fundera på, Sulawei.. Tack!
          Jag vill ju bara mina fiskar väl !

          Kommentar

          • Fiskius
            • August 2006
            • 61

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Köp en bit tätporig filtermatta(ppi30)på typ Hornbach eller liknande och en tub med glassilikon, mät upp en modell typ cylinder som du kan stoppa ner ditt aquael i och limma ihop ändarna med glassilikonet.

            Klipp till ett lock för topp och botten, locket i botten ska limmas fast medans toppdelen ska sitta på insidan av cylindern likt en kork, skär eller klipp en skåra från centrum och ut för att ge sladden till pumpen plats.

            Märk ut och klipp upp ett hål för pumpens utblås, om utblåset är för kort trycker du fast en lämplig slang på pumpens utblås och låter den gå ut genom hålet, fukta filtret efter ythärdning och låt stå och genomhärda i några dygn.

            Lycka till!
            Låter väldigt finurligt.. Och så slipper man köpa en ny pump.. :P
            Men ska man limma fast detta i själva akvariet eller är det en fristående pjäs?
            Jag vill ju bara mina fiskar väl !

            Kommentar

            Arbetssätt...