vad är det för kräfta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjan
    • June 2006
    • 9

    vad är det för kräfta?

    Köpte nån kräfta i akvarieaffären..som jag gärna skulle vilja veta vad det är för art, har letat o letat men hittar inte ..nåt passande..När man då samtidigt läser att man inte får ha..kräftor..gäller det akvarium med?

    Man blir förvånad när inte affären vet bättre...

    hm bilden är inte den bästa men hoppas..på svar och tips..tack!


    snälla snälla

    Klicka på bilden för större version

Namn: PICT1700.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,6 KB
ID: 2178472
    Senast redigerad av Kajjan; 11 April 2009, 23:13.
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Det gäller akvarium med. Absolut förbjudet.
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Du bör kontakta säljaren och häva köpet.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Kan bara instämma med föregående. Det du har fått tag på är en marmorkräfta. Det är en nordamerikansk art, som mycket väl kan överleva i svenska vatten. Den kan också bära och sprida kräftpest. Till råga på allt är den också partenogenetisk, dvs alla individer är honor som får ungar utan att vara befruktade.
        Skulle den komma ut i naturen så ställer den till en ekologisk katastrof om det vill sig illa.

        Du bör absolut reklamera köpet, samt be affärsinnehavaren läsa på Fiskeriverkets föreskrifter. Annars anmäl honom till Fiskeriverket.

        Oavsett vad man tycker så, är det olagligt att ha, transportera, sälja, förvara etc, etc andra kräftarter än signal- och flodkräfta.

        Sen blir det till att sanera akvarium......man bör inte ens byta vatten i att kräftkar utan att koka vattnet man tar ut.
        Det är hårda, trista faktum,tyvärr.
        Senast redigerad av Mumin; 12 April 2009, 00:56.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Två trådar men någon blir väl kvar. Det är nog bättre att upplysa och få bort kräftor på frivillig väg än att anmäla. Då dras det bara upp i ljuset igen eller hur man ska säga. Varför ska man koka vattnet? Känns lite overkill.
          Olika kategorier såg jag.
          Senast redigerad av eriahl; 12 April 2009, 01:02.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Wow, visste inte att det var så allvarligt!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              "Ekologisk katastrof" vet jag inte, men just röd sumpkräfta och marmorkräfta kunde mycket väl tänkas konkurrera ut signalkräfta och flodkräfta, och eftersom de är mindre och inte lika goda att äta därmed också skada värdet på kräftfisket i Sverige. De har också en dålig vana att gräva hålor i strandkanten, och har på kontinenten orsakat skador på dammar och väg/järnvägskanter.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kajjan
                • June 2006
                • 9

                #8
                Får tacka för alla..uppgifter och inlägg....japp..dom jag har kommer att avlivas i morgon..hhmm..trist inte handeln är mer insatt..kan tilläggas att jag köpte en av kräftorna på Arken Zoo hmm dom om någon ska väl veta vad som gäller... jag ville bara ha nåt kul att kika på i mitt ena..sexkantiga akvarium..men nästa gång vet jag
                Senast redigerad av Kajjan; 12 April 2009, 09:28.

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #9
                  De på arken zoo brukar var hund och katt människor inga direkta akvarister.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • Kajjan
                    • June 2006
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mick13
                    De på arken zoo brukar var hund och katt människor inga direkta akvarister.


                    Då är det läge för ArkenZoo att inte sälja Akvariefiskar/Tillbehör när dom inte kan ett skit om lagar och regelverk. Om inte en djuraffär vet vad dom sysslar med..hur ska då kunden få reda på fakta?

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #11
                      Sorry att jag inte svarat tidigare men datorn har varit på lagning i över 6 veckor....
                      Jo de har en plikt att känna till regler och föreskrifter gällande sitt område som ICA handlarna skall veta att de inte får märka om köttfräsens skall djurbutikens inne havare veta att de inte får sälja vilka kräftor som helst. Men tryvär är okunskapen och pening hunger utbredd. Att du inte hävde köpet??
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kajjan
                        Om inte en djuraffär vet vad dom sysslar med..hur ska då kunden få reda på fakta?
                        Nja även kunder är säkert läskunniga och det är bara att kolla i någon av kräftartbeskrivningarna på Zoopet, eller i den allmänna infon för kräftor.

                        Dock - självklart skall affärerna känna till vilka lagar och regler som gäller
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...