Filter till räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iknor
    • February 2009
    • 59

    Filter till räkor

    Har ett gäng körsbärsräkor i ett 40L-akvarium. Förhoppningsvis så ska de snart få flytta in i ett 90L.

    Nu använder jag bara en syresten för att syresätta och ge cirkulation, men jag har ingen rening av vattnet.
    Jag byter vatten så ofta jag vågar men tycker ändå inte att vattnet är lika fint som i de akvarium jag har pumpar i.

    Är det någon som har nått tips på hur jag kan få rent vatten utan att mina räkbebisar försvinner?
    Nylonstrumpa över en pump är jag inte så jättesugen på :/

    Ge gärna tips till både 40 och 90 liter (om det är nån skillnad) eftersom jag inte vet vilket akvarium jag ska använda än :P
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Limmat ihop räktuber av ppi30 matta och den suger inte i sig mina räklingar.

    Nu sist tog jag ett treo rör och använde som invändig jigg, klippte till mattan och limmade ihop, sen band jag ihop med målartejp och lät härda under natten, passar perfekt på ett insugsrör men man kan naturligtvis bygga allt från ett filterhörn till en filterhandske.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • iknor
      • February 2009
      • 59

      #3
      Så det funkar bra med bara nått filter, och sen något som sätter fart på vattnet i närheten?

      Jag kan sätta filter runt syrestenen och på så sätt fånga upp tillräckligt mycket skit?

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Nej men om du bygger om det till ett billifilter.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • iknor
          • February 2009
          • 59

          #5
          Kollade runt lite på billifilter, och såg att du tidigare hade tipsat någon om det här:


          Rekommenderas den fortfarande? :P
          Luftpump har jag ju redan, till min syresten, som jag kanske tar och skiter i om jag köper det där...

          Kanske kan ha den bakom en BTN (med ett cirkelformat hål med nät, 5 cm i diameter), eller leder det till att det grumliga på framsidan bara lägger sig som ett täcke?

          Tillägg:
          Luftpumpen jag har nu är en Elite 799
          Har noll koll på hur kraftig den är.. räcker den eller måste jag köpa nån bättre?
          Senast redigerad av iknor; 08 April 2009, 16:27.

          Kommentar

          Arbetssätt...