köp av Körsbärs räkor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lukepuk
    • January 2009
    • 16

köp av Körsbärs räkor

Tjenare akvariefolket!
    Jag har nu varit om man nu ska säga "Off" ifrån fiskköpandet.
    men fick lite sug efter att ha sett min polares räkakvarium.
    Jag har två akvarium ett som vi skiter i nu men den lilla på ca 45L har jag nu 3 små snälla guramis, 3 guppys, 2 praktbarber som jag inte märkt nå aggrissivitet på. Och har tänkt köpa 10 st svenskuppfödda körsbärsräkor.

så nu har jag några frågor om körsbärsräkorna:
    1. Kan man göra "sugstädning" alltså städa botten från skit m.m.
    2. Foder?? äter dom rester från flingfodret dom andra fiskarna får?
    3. Vad för växter ska man ha, eller vad för växter ska man inte ha?
    4. Klättrar körsbärsräkor? (har täckglas med en kant öppen).

Tack i förhand Mvh Lullen ^^,
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

Ursprungligen postat av lukepuk

så nu har jag några frågor om körsbärsräkorna:
    1. Kan man göra "sugstädning" alltså städa botten från skit m.m.
    2. Foder?? äter dom rester från flingfodret dom andra fiskarna får?
    3. Vad för växter ska man ha, eller vad för växter ska man inte ha?
    4. Klättrar körsbärsräkor? (har täckglas med en kant öppen).
    1. Ja. Med stora räkor är det ingen fara. Men de allra minsta är omöjliga att undvika. Jag slamsuger försiktigt och häller sen ur hinken genom väldigt finmaskigt nät. Sen får man försöka urskilja räkorna ifrån skiten. Använder själv en vit skål och låter allt skit få sjunka. Sen kan man urskilja räkorna ganska bra och skopar över dem med ett decilitermått eller dylikt.

2. Ja, de rensar botten på överbliven mat mm och håller rent på döda växtdelar. De skulle uppskatta en algtabeltt någon gång i bland.

3. Av erfarenhet från mina odlingskar där det enbart är räkor så uppskattar de högväxande växter. Vallisneria och Hygrophilia är favoriterna. De älskar att hoppa mellan de långa bladen och sitter där och plockar in mat som flyger förbi om man har ner flingor.

Javamossa är perfekt för räkorna, speciellt de minsta. Sen fastnar det mycket gott i tät mossa så det brukar vara uppskattad plats långt efter matning.

I övriga karen där det finns fiskar är de inte lika kaxiga utan uppskattar mer rötter och stenar att sitta på då.

Var noga med att skölja av nya växter, kanske sätta dem i ett annat kar några dagar först.

4. Klättrar gör de inte, däremot kan de hoppa till om de blir skrämda eller trängda. Är de då vid ytan så kan de hoppa över.
    Men de är inga smitare så det kommer nog inte vara något problem.

Kommentar

• lukepuk
      • January 2009
      • 16

Tack Martin!

kom på en grej, behöver man en sugfisk/allätare/algätare om man har ca 10 körsbärsräkor?

Kommentar

• Martin85
        • February 2008
        • 465

Räkorna kommer hålla botten finare, äta växtdelar och annat skräp men alger på glaset kommer de inte röra

Vill du ha någon som betar av grönt där så är det någon sugmal som gäller.

Kommentar

• lukepuk
          • January 2009
          • 16

ok soft

Kommentar

• Sonja
            • October 2003
            • 7357

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om både guramis och praktbarber äter upp räkorna för dig.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• classekoi
              • March 2007
              • 325

mina prakt barber och chokladguramis äter körsbärsräkor!!!!!!

Kommentar

• Charlottis
                • December 2007
                • 579

Gurami och Praktbarb kommer säkert äta räkor. Och sugmal i 45liter ska du inte ens tänka på, det är alldeles för litet för dem. Det är också för litet för dina andra fiskar (inte guppy kanske) du har, speciellt Praktbarb, som ska ha över 100liter och vara ett stimm, ca 10st tillsammans. Vilken temp har du? Praktbarb vill int ha över 23 grader och Gurami ska ha minst 25 grader...svårt att få ihop...

Kommentar

• macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

tänk på att räkor inte vill ha för varmt heller. runt 20-25 grader trivs mina bra i .
                  MVH macke_fisk

Kommentar

Arbetssätt...