Zebrasnäckor, ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m.algoe
    • March 2009
    • 23

    Zebrasnäckor, ägg

    Hej!

    Jag har nu fått reda på att de vita plupparna i vårt akvarium troligen är ägg från våra zebrasnäckor. Har dock aldrig sett några baby-snäckor från dessa. Någon sade att de behövde salt för att kläckas. Jag har alltid levt under tron att salt är skadligt för sötvattensfiskar, så jag undrar hur de tligger till med det? Hur mkt ska man ha i för att få fler snäckor?

    Akvariumet är ca 300 liter, och innehåller mest platy, några koppartetror, ett par barber, pandamalar och några små ålar som jag glömt vad de heter.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Mig veterligt är det ingen som fått dessa ägg att kläckas i fångenskap, så tyvärr får du nog kasta denna idé i papperskorgen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • classekoi
      • March 2007
      • 325

      #3
      någon enstaka kan överleva vet flera stycken (2st) som har fått snäckbäbisar!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Classe: tror inte riktigt på det, inte om vi pratar zebrasnäcka. De får planktoniska larver som kräver saltvatten för att utvecklas. Jag känner inte till någon lyckad odling.

        Däremot finns det andra neritider vars ungar kläcks som miniatyrer av föräldrarna, och de kan förstås föröka sig i akvarium.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • m.algoe
          • March 2009
          • 23

          #5
          typiskt.. nåja, jag ska nog komma på nåt annat kul projekt
          innan hade vi några mindre snäckor som kom med växterna, men de förökade sig så fruktansvärt mycket att vi fick ta bort dem. Det var lite av ett projekt Även de minsta verkade yngla av sig, hehe

          Tack för svaren iaf, det uppskattas

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            äppelsnäckor är kul, de förökar sig lätt men där kan man ta bort äggen om det blir mycket,de sitter ovanför vattenlinjen,jag har massor nu i flera olika färger som jag säljer till zoobutiken,senare åxo på blocket,de blir som en 5-krona ungefär,
            MammaMia

            Kommentar

            Arbetssätt...