Räklingar försvinner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Hej,
    slamsug botten lite extra nästa gång du byter vatten och byt bara lite vatten när räklingarna är nya.. Nu börjar de komma igång igen.. Det verkar som att de inte har så mycket räklingar på vintern, trots doppvärmare.. Iaf inte Crystal, vet inte vad det beror på, mina gula o gröna har väl bebisar jämt..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • dalmatin
      • February 2008
      • 170

      #17
      Nu har det gått mer än en månad sen jag skrev här sist och tre räkor har hunnit bära på rom, men jag har inte sett ett endaste litet yngel hur noga jag än har tittat. Vad gör jag för fel? Min Anetome Helena kan väl inte ha ätit upp ALLA yngel, eller? Jag tycker det är konstigt att jag inte har sett någon av de ca 100 räklingar som borde finnas nu efter mer än ett halv år.

      Kommentar

      • dalmatin
        • February 2008
        • 170

        #18
        Nu börjar jag bli ganska irriterad när jag inte vet vad jag gör för fel med mitt räkakvarium. Jag har prövat att sätta en hona med rom i en yngelkasse, men det enda jag ser när hon släppt romen är några tomma små skal. Pht står på 7 och har varit det sen jag startade akvariet, nitrat 1, och nitrit 0. Det måste vara nånting med vattnet som gör att räklingarna inte överlever, men vad?

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #19
          maaat till de andra räkorna, speciellt amano.
          I Zoopet/foder "vad gillar räkor" skrev Gaffel att hans amanos gillade andra räkor, han hade t.om. bild på när en amano åt en annan räka. Men jag tror inte att ALLA är uppätna, ngr gömmer sig =)

          Ursprungligen postat av dalmatin
          Hej, jag har ett 54l akvarium med 10 körsbärsräkor, 3 (?) amanoräkor, posthornssnäckor, physa, en A helena och en massa växter. En av körsbären har nu haft rom 4 gånger men jag har bara sett yngel från den första kullen, fast de var borta dagen efter jag upptäckte dem. Pumpen är räksäkrad med en nylonstrumpa, så de ska inte kunna komma in i den.

          Någon som vet vad dessa mystiska försvinnanden kan bero på?
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #20
            Vad har du för sand?
            Har hört att man ska undvika vissa Anubias (stavning?!!)
            räkor kan "försvinna" om det finns något de inte tål (fast då borde även de vuxna räkorna dö)
            Jag har bottenfilter i mitt räkkar och får sälja av räkor titt som tätt.
            Att det skulle vara Helenan tror jag inte på- jag har 2st tillsammans med räkor + en DarioDario (köttätare)
            Jag ger mina räkor 1-2 (beroende på hur många de är) algtabletter om dagen.
            / dtoppen /

            Kommentar

            • Scilla
              • November 2008
              • 37

              #21
              Jag har förstått det som att amano gärna äter andra räkor?

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #22
                Yes det gör de, och det har Gaffel bildbevis på!!
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • dalmatin
                  • February 2008
                  • 170

                  #23
                  Så då har någon av mina amano klättrat in i yngelkassen, ätit upp räklingarna men lämnat skalen och sedan klättrat ut igen? För att komma in i yngelkassen måste den lämna vattnet för att ta sig över kanten. Hmm...

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #24
                    Hur ser en yngelkasse ut??
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Guest

                      #25
                      En box som flyter runt.

                      Kommentar

                      • dalmatin
                        • February 2008
                        • 170

                        #26
                        Nu har mitt lilla akvarium varit igång i ganska exakt ett år och INGA räklingar överlever och jag har ingen aning om vad som är fel. Så nu tänker jag göra en lista på vad som finns i akvariet. Börjar med växterna.

                        Monosolenium tenerum
                        Javamossa
                        Vattenpest
                        Mossbollar
                        Javaormbunke
                        Någon slags crypotocoryne tror jag
                        Andmat
                        Musselblomma

                        Stor rot (mangrove)
                        Quartz grus/sand
                        Brio 2 filter
                        Termometer.

                        Det var nog allt.
                        Jag kör utan gödning och CO2, det växer bra iallafall. Jag försöker att byta ca. 10-20% vatten varannan vecka kan ibland bli senare. Matar kanske var tredje dag eftersom jag har så få invånare. Ingen nitrit, lite nitrat, ph kring 7-7,5.

                        Försöker göra allt rätt men ändå verkar det som att det blir fel.

                        Kommentar

                        • dalmatin
                          • February 2008
                          • 170

                          #27
                          Hmm, vad kan jag mer skriva. Jag undrar varför inte de vuxna räkorna dör. Jag var och köpte fem körsbär till för ca. en vecka sedan, och de ser ut att må bra. Vad är räklingar känsliga mot som inte vuxna räkor är? Det kan väl inte vara koppar för då borde de vuxna också dö, kan det vara gruset (quartz)? Jag och och mina räkor kanske bara är väldigt otursdrabbade.

                          Kommentar

                          • dalmatin
                            • February 2008
                            • 170

                            #28
                            Nu har jag kommit på en sak som kanske har tagit död på mina räklingar. Första kullen överlevde ca. 2 dygn, då hade jag ett gammalt luftpumpsdrivetfilter. Nu har jag ett "vanligt" innerfilter och alla räklingar dör. Så det kanske är filtert som är boven i dramat. Jag har nu iallafall beställt ett nytt litet filter-Aquael turbofilter 350, så det kommer snart.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...