Frågor om äppelsnäckbebisar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Frågor om äppelsnäckbebisar!

    Nu har min ena snäckkorv kläckts! En massa små ljusa pluttar sitter på akvarieglaset. Hur föder man upp dessa på bästa sätt? Vad vill de ha att äta, samma som de större? Varför sitter alla på glaset? Är de känsliga för vattenbyten o dyl? Hade ju tänkt städa i akvariet och plocka ut en del invånare och fixa med växter, slamsuga mm, kanske dumt att göra det nu med alla småttingar?

    Hur gör ni när ni fått tillökning? Jag har bara erfarenhet av såna snäckbarn som klarar sig helt på egen hand, ni vet de där sorterna man egentligen inte vill ha...
  • maggan55
    • September 2008
    • 219

    #2
    Har just fått mina första snäck"korvar" och undrar hur lång tid det tog innan dina käcktes. I mina första två blev det inget.

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Jag hittade en korv 5/2 och en till dagen efter. Den nyare av dem kläcktes igår, så det blir 12 dagar då. Den första ser lite torr ut, kanske inte blir något av den... Konstigt, för de sitter på nästan samma ställe.

      Kommentar

      • maggan55
        • September 2008
        • 219

        #4
        Tack för svaret!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Du behöver egentligen inte göra så mycket alls, möjligen kan du stödmata lite med algtablett. Det viktigaste för överlevnaden av äppelbebisar är att vattenkvaliten är god, så vattenbyten är viktiga. Man ser de nykläckta små på glaset, men sen försvinner de ner i gruset, och märks knappt alls tills de vuxit tills sig en smula. Så du får vänta med att greja för mycket med gruset.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Guest

            #6
            kan vara god info här : )

            Kommentar

            Arbetssätt...