Sea monkeys

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misuko
    • September 2008
    • 135

Sea monkeys

Kan man köpa sea monkeys i Sverige och i så fall var?
    Misuko
  • iknor
    • February 2009
    • 59

Har aldrig hört talas om sea monkeys.
    Googlade lite snabbt och det verkar som att det är samma sak som artemia?

Artemia finns lite överallt tror jag. Djurmagazinet har iaf

Kommentar

• rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

Då verkar Triops roligare
      Mängder av annorlunda och roliga prylar och presenter som du inte visste fanns! Spana in de senaste och coolaste grejerna! Snabb leverans och billig frakt.
      / dtoppen /

Kommentar

• cecilienne
        • February 2007
        • 282

Ja, för att köpa "sea monkeys" är det bara att gå in i närmsta zoobutik och fråga efter artemiaägg.

Kommentar

• erikthur
          • March 2004
          • 9953

Jag tycker triops är intressantare som litet husdjur fast den blir ju större än fullvuxen artemia förståss. Och triopsen blir sällan två månader gammal men om man tar hand om sanden (där dom lägger äggen) så kan man ju kläckt nytt senare.
          Jag har googlat upp generalagenten för sea-monkeys åt dej:

Och sedan kan du väl höra för dej om dein lokala handlare vill ta in den åt dej.
          Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Bowman
            • December 2008
            • 1318

Ursprungligen postat av erikthur
            Jag tycker triops är intressantare som litet husdjur fast den blir ju större än fullvuxen artemia förståss. Och triopsen blir sällan två månader gammal men om man tar hand om sanden (där dom lägger äggen) så kan man ju kläckt nytt senare.
            Jag har googlat upp generalagenten för sea-monkeys åt dej:

Och sedan kan du väl höra för dej om dein lokala handlare vill ta in den åt dej.
            Dom verkar ju klockrena för att använda som levande föda.
            OM det inte är bullshit det som står här :
            At The Original Sea-Monkeys®, we are dedicated to inspiring a love of learning, a sense of wonder, and a deep respect for the natural world in children of all ages.

Så är dom ju lätta att får att överleva länge tydligen, och blir större än vanliga artemia, framodlade för att detta ändamål dvs.

Är det inte för dyrt kommer jag nog fan kolla upp vart man kan köpa dom och sen ha dom som mat?

Allt ingår ju verkar det som, med mat och salter osv..

Kommentar

• erikthur
              • March 2004
              • 9953

Dyr mat bara. Men det brukar även den fullvuxna levande artemian vara när den säljs i affärerna. När det skedde i Jönköping var kilopriset 2400 kr men det var samma kilopris på dafnier, tubifex och olika mygglarver då också. Får oxfilén framstå som rena reavaran.
              Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Ursprungligen postat av Bowman
                At The Original Sea-Monkeys®, we are dedicated to inspiring a love of learning, a sense of wonder, and a deep respect for the natural world in children of all ages.

Så är dom ju lätta att får att överleva länge tydligen, och blir större än vanliga artemia, framodlade för att detta ändamål dvs.
                Det är mestadels bullshit.
                De här grabbarna uppfann termen "sea monkeys" för att göra produkten lättare att sälja till barn, och det var mycket effektivt.
                De här så-kallade framodlade jätteartemiorna är en australiska art; jag tror inte på att de har gjort ett dugg mer än hämtat in en art som normalt sett inte säljs.
                Det är inte en bluff-firma, men man bör nog inte tro på ett enda ord de säger.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

jag hade sådana när jag var liten (eller mindre), var jätte poppis under ett tag man fick med små burkar till dom. Triops hade jag också när jag var liten. köpte dom i små förpackningar på bilden var det dinosaurier på.

Kommentar

• starcastle
                    • June 2008
                    • 234

I en förpackning får du vara glad om du får ut 20-30 levande nauplier. Och en förpackning innehåller då burk, saltlösning, mat o ägg. Men den kostar flera hundra spänn...

Så det blir rätt dyr styckekostnad för den maten

Sen finns det refills att köpa, men dom innehåller lika lite ägg och kostar ändå en del

Dom verkar ju klockrena för att använda som levande föda.

Är det inte för dyrt kommer jag nog fan kolla upp vart man kan köpa dom och sen ha dom som mat?

Allt ingår ju verkar det som, med mat och salter osv..
                    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

Kommentar

• starcastle
                      • June 2008
                      • 234

Så är dom ju lätta att får att överleva länge tydligen,
                      Observera att när dom talar om 2 års livstid så är det kolonin dom pratar om, inte den individuella artemian.
                      Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                      Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

Kommentar

• Bowman
                        • December 2008
                        • 1318

Ursprungligen postat av starcastle
                        I en förpackning får du vara glad om du får ut 20-30 levande nauplier. Och en förpackning innehåller då burk, saltlösning, mat o ägg. Men den kostar flera hundra spänn...

Så det blir rätt dyr styckekostnad för den maten

Sen finns det refills att köpa, men dom innehåller lika lite ägg och kostar ändå en del
                        http://cgi.ebay.com/SEA-MONKEYS-REFILL-PACK-BNIP-FREE-POSTAGE_W0QQitemZ290297650589QQcmdZViewItemQQptZAU _Toys_Hobbies_Educational_Toys?hash=item2902976505 89&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205|66%3A2 |65%3A12|39%3A1|240%3A1318|301%3A0|293%3A1|294%3A5 0
                        Observera att när dom talar om 2 års livstid så är det kolonin dom pratar om, inte den individuella artemian.

Aj fan, ja det kunde man ju tänka sig.

Kommentar

• yjmftw
                          • October 2008
                          • 13

hmm konstigt ser ut typ som såna som ja upptäckte i mitt akvarium hos salamandrarna/äppelsnäckorna här om dan :S undrar va d e för djur å vart de kommer ifrån.. jätte små typ vita partiklar som simmar runt hackigt typ

Kommentar

• rödtoppen
                            • June 2006
                            • 3148

Ursprungligen postat av yjmftw
                            hmm konstigt ser ut typ som såna som ja upptäckte i mitt akvarium hos salamandrarna/äppelsnäckorna här om dan :S undrar va d e för djur å vart de kommer ifrån.. jätte små typ vita partiklar som simmar runt hackigt typ
                            säker på att det inte är salamander bäbisar
                            / dtoppen /

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Ursprungligen postat av yjmftw
                              jätte små typ vita partiklar som simmar runt hackigt typ
                              Det är antagligen hoppkräftor. Finns i alla akvarier med växter.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...