Snäckor i akvariet, hjälp!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulfand
    • May 2008
    • 111

    Snäckor i akvariet, hjälp!!!!

    Hej, jag har fått väldigt mycket små snäckor i karet. De är konformade, jag tror det är malayiska snäckor..... Jag har förstått att de inte är skadliga för fisk eller vatten, tvärtom, men de börjar bli många nu.

    Har hört att man kan kasta i praktbotior för att bli av med dem, är det någon som har erfarenhet av det, eller finns det något annat bra förslag? Ska nämnas att det är ett 720L med Troffar och Multisar. Hur går isf praktbotiorna ihop med dessa firrar?
    ___________________________________
    720L blivande SA
  • Zarp
    • January 2009
    • 27

    #2
    Snäckor bra eller dåligt?

    Malajerna (cm stora konformade korkskruvsliknande, inte de platta kanelbullarna) gräver i sanden och är bra för sanden (om man har sand).

    Man kan mata mindre, men jag tror inte man kan bli av med dem utan sandbyte. Det lär räcka med att få in en så fortplantar de sig.

    Vi med sand gillar dem. Själv lyckades jag inte få in några utan fick gå in i en akvarieaffär för att be att få köpa dem. De tittade på mig och trodde jag var tokig och ville sälja en vanlig äppelsnäcka. I nästa affär lyckades de fiska upp några som jag fick mot en tia i kaffepeng. Dessa har jag lagt i mitt kar och hoppas nu de gräver runt som de ska.

    De rensar och gräver och motverkar cyanobakterier. Snäckor är bättre än sitt rykte och ändå skall folk slå ihjäl dem. Jag försöker mata lagom så mina skall överleva.

    Sök på malaysiska sandsnäckor så hittar du massor med trådar.

    Praktbotiorna blir rätt stora, jag har försökt få naturlig balans med dvärgbotior, funkar rätt ok.

    Kommentar

    • Elin.G
      • November 2007
      • 120

      #3
      Jag har haft i slöjstjärtar när jag fått en massa små snäckor. De mumsar glatt i sig dem
      /

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        för mycket mat = för många snäckor
        rätt mängd mat = rätt mängd snäckor
        för lite mat = inga snäckor (kanske inga fiskar heller..........)


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Botior tar inte dessa typer av snäckor. dom kan skydda sig mot botiorna.

          Kommentar

          • Myzan___
            • January 2009
            • 156

            #6
            har haft såna mer kanelformade snäckor tidigare.. men då rengjorde ja akvariet å gruset med varmt vatten. då försvann de..
            // Myzan___

            frågar man inget får man heller inget veta

            Kommentar

            • ulfand
              • May 2008
              • 111

              #7
              Ok, jaja, jag får köpa att de är där. Får väl se deras positiva egenskaper ang sanden. Tack för alla svar!
              ___________________________________
              720L blivande SA

              Kommentar

              • Guest

                #8
                lagom med mat och en sådan här kanske


                Jag har något liknande ....man stoppar i något gott i den sen tömmer man den nästa dag....gör så tills du tycker att du har lagom mycket snäckor.....

                men som de andra säger mata lagom... : )

                Kommentar

                • Marisch
                  • June 2006
                  • 370

                  #9
                  Jag hade oxå snäckor. Inga massor men några stycken. De försvann spårlöst när jag skaffade silverhaj.
                  720 liter160 liter102 liter54 liter

                  Kommentar

                  Arbetssätt...