Håller körsbärsräkorna på att dö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emma_VBG
    • January 2009
    • 24

    Håller körsbärsräkorna på att dö?

    Hej!

    Jag har 4 stycken räkor i en skål med drygt 14 l vatten om man räknar bort grus mm. Det finns ett bottenfilter med luftpump och har planterat javamossa och hornsärv bland krukor och grottor uppbyggda av sten. Har ingen värmare, men en skrivbordslampa som värmer litegrann. Vad jag kunde läsa mig till här på forumet behöver inte räkor ha det så varmt?

    Jag tog vatten från mitt andra akvarium och kramade i lite gojs från filtret, i det nya vattnet satte jag vattenberedningsmedel, men inga andra kemikalier. Efter 3 dagar satte jag in räkorna som inte verkade trivas i mitt andra akvarium och nu, två dagar senare rör de sig knappt. De håller sig stilla vid glaset på olika ställen och nyss såg jag en stackare som låg på rygg men fortfarande rörde på benen... Den och två av de andra har rom. Det är bara den utan rom som verkar uppföra sig någorlunda normalt, är ute och simmar litegrann och gömmer sig i en kruka emellanåt. Igår var jag nere och puttade på två stycken som var helt stilla väldigt länge, låg liksom och kramades framme vid glaset.

    Vad har jag gjort för fel och hur kan jag ställa det tillrätta igen?!

    Tacksam för snabba svar...

    Emma
  • Emma_VBG
    • January 2009
    • 24

    #2
    Den som ligger på rygg är nog död, hon rör inte på benen längre...

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Ursprungligen postat av Emma_VBG
      Den som ligger på rygg är nog död, hon rör inte på benen längre...

      Testa att flytta den till annat vatten, har läst flera gånger här om folk som haft "döda" räkor som piggnat till efter att ha flyttats till vatten utan vad-det-nu-varit som de skadats av från början. Värt ett försök.

      Nä, särskilt varmt behöver de inte ha, blir det 20 grader ska det räcka. Har läst att räkor inte verkar gilla vattenberedningsmedel, jag har aldrig använt det själv så någon egen erfarenhet av det har jag inte, men du kan ju prova att göra ett ordentligt vattenbyte?

      Du har väl inte svart blästersand i akvariet? Några konstiga dekorationer, nyinköpta växter (såna kan vara besprutade)? Sten som kan innehålla metall (räkor är känsliga för bla koppar)? Ingen kruka som kan vara lackad eller så? Det är väl vad jag kan komma på såhär på rak arm som kan ställa till det...

      Kommentar

      • Emma_VBG
        • January 2009
        • 24

        #4
        Tack för ditt snabba svar!

        Ursprungligen postat av Salta Katten
        Testa att flytta den till annat vatten, har läst flera gånger här om folk som haft "döda" räkor som piggnat till efter att ha flyttats till vatten utan vad-det-nu-varit som de skadats av från början. Värt ett försök.
        Ajdå, jag slängde henne och en till som var orörlig... Petade på dem flera gånger men de bara föll omkull. De två återstående är mer pigga, men det är ju ingen febril aktivitet i skålen direkt!

        Ursprungligen postat av Salta Katten
        Nä, särskilt varmt behöver de inte ha, blir det 20 grader ska det räcka. Har läst att räkor inte verkar gilla vattenberedningsmedel, jag har aldrig använt det själv så någon egen erfarenhet av det har jag inte, men du kan ju prova att göra ett ordentligt vattenbyte?

        Du har väl inte svart blästersand i akvariet? Några konstiga dekorationer, nyinköpta växter (såna kan vara besprutade)? Sten som kan innehålla metall (räkor är känsliga för bla koppar)? Ingen kruka som kan vara lackad eller så? Det är väl vad jag kan komma på såhär på rak arm som kan ställa till det...
        Ska testa att byta vatten, hur mycket ska jag ta? 50%?

        Det är svart grus, ca 3-6 mm. Det har inte legat i akvarium innan, men jag tvättade det nogrannt. Växterna har jag haft i det gamla akvariet ett tag, men de är ganska nya... Krukorna kanske jag ska ta upp och kolla över, men de har legat i akvarium förr, så jag tycker inte att det borde vara någon fara med dem.

        Kommentar

        • Rolle85
          • January 2009
          • 124

          #5
          finns sand från Råda san eller va de heter av just svart som endel fått strul med.
          15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
          54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
          35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Rolle85
            finns sand från Råda san eller va de heter av just svart som endel fått strul med.
            Svart blästersilikat är det som har vållat problem för en del, kanske en liten chansning att använda den sanden....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Emma_VBG
              • January 2009
              • 24

              #7
              Jag bytte vatten och dagen efter verkade de två återstående räkorna mycket piggare. Tyvärr varade det inte länge, dagen efter låg den sista räkan med rom död. Har inte sett till den sista på ett par dagar så jag var nere och rotade och då for den fram. Frågan är om jag ska flytta över den till det andra akvariet? Känns hemskt att den ska vara ensam, och just nu har jag inte råd att köpa några kompisar till den...

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Gör som Anders rekommenderade och byt ut sanden, hur kallt var vattnet?

                Vad har du för växter och filtrering?

                6:- styck har du väl råd med?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Emma_VBG
                  • January 2009
                  • 24

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Gör som Anders rekommenderade och byt ut sanden, hur kallt var vattnet?

                  Vad har du för växter och filtrering?

                  6:- styck har du väl råd med?
                  Får ta och byta ut sanden... Vattnet är strax under 20 grader, mellan 18 och 19 har det varit när jag kollat. Jag har ett bottenfilter, undrar om det gör rent så mycket, men det syresätter i alla fall vattnet. Växter är hornsärv och javamossa...

                  6 kr styck skulle jag absolut ha råd med, men jag gav 120 kr för 4 stycken för mina! Var kan man få tag på räkor så billigt?

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Jag köpte mina för 3,50 kr styck. Så det blev 10 stycken för 35 kronor, men så blev det 65 kronors frakt också. Men 10 räkor för 100 kronor är ju billigt ändå.

                    Köpte dom ifrån Paradiz på forumet www.redbee.se

                    Dock var det normala priset 5 kr styck från henne, dock prutade jag ner det.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Om jag vore i dina kläder skulle jag bytt ut sanden, sedan låta karet gå in sig med ett par fiskar tex några Endlers i någon månad för att sedan släppa nya räkor i karet.
                      Räkor är känsligare än fiskar, och det kan vara en anledning till att de dog...
                      Du har även PM.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Bli guldmedlem och sätt ut en blänkare i zoopets annonsbörs, det finns en himla massa trevliga zoopetare i och kring Göteborg som säljer lite av sitt överskott, men följ ansjos råd först.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Jag har hört att man kan hälla ut lite av grusen och torka den, sen drar man en magnet över den. Om mycket grus fastnar på magneten så är det skadligt för räkor, annars är det inte det.

                          Vet inte om detta går att lita på denhär metoden, men läste det på räkforumet så sent som igår.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det är nog om det är järn i gruset, aluminiumsilikat är inte magnetiskt.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Jessa
                              • September 2003
                              • 454

                              #15
                              Du borde nog höja värmen i baljan oxå, mina räkor mår bäst runt 25 grader.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...