första räkorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FishInTank
    • February 2009
    • 165

    första räkorna

    hejsan!

    jag har nu startat upp mitt 112 L kar igen.
    (har stått nere i källaren tomt o samlat damm i några år, då alla fiskar i det frös ihjäl när stormen "Gudrun" drog fram och vi va strömlösa i 11 dagar)

    det har stått och pumpat i ungefär en vecka nu, , har en mangroverot, en lava sten , 3 större svärdsplantor ,2 anubias och nån röd liten växt som jag inte vet namnet på.

    min fråga är nu då, jag hade tänkt o släppa i 4-5 Cardina Japonica ,
    är det nåt speciellt jag ska tänka på när man har räkor?
    kan dom sugas upp i mitt inne-filter?
    ska dom stödmatas i början?
    kalka vattnet? isf med vad?

    gömställen har dom i massor iallafall

    tacksam för svar


    wohoo mitt första inlägg btw ! ;D
    455 L Växter
  • JohannesP
    • January 2009
    • 23

    #2
    Räkor vill gärna ha ett rejält ingånget akvarium när de sätts i, upp emot en månad skulle jag vänta, för att försäkra mig om att räkorna överlever.. Jag gjorde misstaget att sätta ner körsbärsräkor i ett nystartat akvarium = katastrof :'-(
    60 Liters Växt/Sällskapskar +

    42 Liters Räkkar Cherry Red

    Kommentar

    • FishInTank
      • February 2009
      • 165

      #3
      jag tackar för tipset! då får det bli att köpa lite ancistusmalar och nåt annat skoj, nån som har några tips? inga guramis dock då jag inte gillar dom alls hade ett par st som va JÄTTE-ELAKA för ett par år sen, det har skadat min bild av dom
      455 L Växter

      Kommentar

      • FishInTank
        • February 2009
        • 165

        #4
        Ursprungligen postat av JohannesP
        Räkor vill gärna ha ett rejält ingånget akvarium när de sätts i, upp emot en månad skulle jag vänta, för att försäkra mig om att räkorna överlever.. Jag gjorde misstaget att sätta ner körsbärsräkor i ett nystartat akvarium = katastrof :'-(

        va hände med dina räkor då?
        455 L Växter

        Kommentar

        • Rolle85
          • January 2009
          • 124

          #5
          Jag la i räkor i två stycken nystartade kar utan problem, både körsbär, red, black och white pearls..
          Men de är kanske bra o vänta iof.
          Senast redigerad av Rolle85; 03 February 2009, 20:21.
          15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
          54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
          35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #6
            Det är nitriten och kemikalier som kan vara lite lurigt, köp ett dropp test och kolla den (nitriten alltså).
            Du bör göra din pump "räk säker", ta en nylon strumpa och trä över insuget, så att inga framtida småttingar sugs in

            Lycka till
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • FishInTank
              • February 2009
              • 165

              #7
              Ursprungligen postat av alg_oa1
              Det är nitriten och kemikalier som kan vara lite lurigt, köp ett dropp test och kolla den (nitriten alltså).
              Du bör göra din pump "räk säker", ta en nylon strumpa och trä över insuget, så att inga framtida småttingar sugs in

              Lycka till


              jag gjorde ett nitrit test igår och då fanns det inga i vattnet, och pumpen säkrade jag alledes nyss och då vi har egen brunn här där jag bor så har vi inte klor och sånt mög som finns i kommunens vatten (:
              455 L Växter

              Kommentar

              Arbetssätt...