Posthornssnäck ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rolle85
    • January 2009
    • 124

    Posthornssnäck ägg?

    Hej.

    Jag har hittat en helt genomskinlig hinna på mitt ena räkkar där det även går en vuxen posthorssnäcka och lite andra av varierande art. Med förstoringsglas har jag räknat fram 25st mindre genomskinliga ringar innuti den stora ringen.
    Nån som vet om detta kan vara posthornssnäckans verk eller ser det annorlunda ut?
    15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
    54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
    35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    #2
    Sonja har en bild i sitt galleri


    Ibland ser man den där fläcken med obefruktade ägg.
    Då är äggen genomskinliga, blir inte vita, växer inte och till slut släpper hela fläcken från underlaget och försvinner nånstans ut i akvariet.

    Är äggen befruktade så ser man att dom börjar röra sig från varandra och sprida sig och till slut har alla snäckbebisarna flyttat hemifrån.
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

    Kommentar

    • Rolle85
      • January 2009
      • 124

      #3
      Ursprungligen postat av starcastle
      Sonja har en bild i sitt galleri


      Ibland ser man den där fläcken med obefruktade ägg.
      Då är äggen genomskinliga, blir inte vita, växer inte och till slut släpper hela fläcken från underlaget och försvinner nånstans ut i akvariet.

      Är äggen befruktade så ser man att dom börjar röra sig från varandra och sprida sig och till slut har alla snäckbebisarna flyttat hemifrån.

      hmm jag såg en bild där de lagt ägg på ett löv. Mina sitter på två ställen på glaset. Från början var de helt genomskinliga men nu ser jag små ljusa fläckar i varje liten cirkel.
      15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
      54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
      35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Det är säkert rom efter posthornen. Mina lägger rom lite här och då, både på löv, växter och rutor.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Rolle85
          • January 2009
          • 124

          #5
          de har kläckts nu men jag kan inte se var de tagit vägen i karet ?!
          15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
          54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
          35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

          Kommentar

          • starcastle
            • June 2008
            • 234

            #6
            Dom är knappt en millimeter än och förmodligen rätt genomskinliga. Det kan ta ett par veckor innan du börjar se småsnäckor som är 2-3 mm stora krypa omkring.
            Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
            Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Jag lyckades med att slamsuga upp en hel division med snäckbäbisar fattade först när jag tömt hinken med gammalt vatten ut i gräs mattan att alla de där små smutspartiklaran inte var smuts utan små snäckor när jag tagit en närmare tit på det som låg kvar i botten av hinken.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              Arbetssätt...