Skickade äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    Skickade äppelsnäckor

    Jag har fått hem små äppelsnäckor som kom med posten. De lämnades in direkt på posten och har sedan skickats till mitt jobb, vi får posten ditlevererad. Så de ska ha varit inomhus.

    Nu så undrar jag, hur lång tid tar det för snäckorna att hämta sig?
    De kom i onsdags. En var igång direkt, en annan dagen efter... Men det ligger ett helt gäng på botten. Så jag har för mig att det kan ta lång tid innan de vaknar helt till liv. Någon som vet?
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    SIst jag hade såna så kröp dom omkring efter 2 minuter i karet.
    E du säker på att dom inte dött ???
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Ta upp dem och lukta på dem, stinker de är de med all säkerhet döda.
      Hos mig har också skickade snäckor börjat röra sig ganska fort.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        jag har fått snäckor i 3 omgångar det första gänget var 4 där 2 kom igång direkt de andra 2 ett dygn senare, andra gruppen rörde sig nästan direkt medans sista gänget var en som rörde sig först sen tog det 3 resp 4 dar innan de övriga kom igång så de kan nog vara i dvala minst 4 dagar för det har jag upplevt å de lever nu allihop nåra månader senare å lägger ägg så det inte är klokt,gula,blåa,rosa å randiga, har tom hört om dvala upp till en vecka men är de döda luktar de pyton,vet det sen tidigare går inte ta miste på
        MammaMia

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Själv skickar jag inga snäckor så här års, det är alldeles för stor risk att de fryser, särskilt om de är små, de är mycket känsligare än de stora.
          så risken finns nog att de som ligger på botten har gått åt, tyvärr.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Rolle85
            • January 2009
            • 124

            #6
            jag fick också 4 döda snäckor skickade till mig i förra veckan.
            15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
            54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
            35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

            Kommentar

            • Emmma
              • January 2007
              • 340

              #7
              Kan tipsa om att Södermalmsakvarieaffär precis har fått in lila och rosa äppelsnäckor...

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                Hur har det gått med snäckorna Linapina? jag har nu massor men nu är det för kallt
                MammaMia

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Just idag så har jag kunnat urskilja lite fler som var vid liv! Det tog verkligen några dagar för dem att komma igång...

                  Jag såg för 2 dagar sedan några som fortfarande låg på rygg, och de hade börjat brytas ned av bakterierna i karet. Har gått och funderat på hur jag skulle få upp dem (de är i en räkvas som är riktigt djup och snårig).

                  Men idag när jag kom hem hade några fler börjat röra på sig, och kvar låg toma vita skal efter de som inte klarade sig.

                  Ja, det är nog för kallt för att skicka just nu. Får vänta tills värmen går upp litet. Trist... Men jag är jätteglad för de som faktist tog sig! 5 dagar tog det.

                  Kommentar

                  • Emmma
                    • January 2007
                    • 340

                    #10
                    Har du täckglas? De är ganska bra på att smita om man inte har det, har hittat flera torkade på golvet som råkat ramla ur akvariet...

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #11
                      ja, de måste ha täckglas, jag täcker även över de öppningar som finns i glaset,dock har bara en rymt fast då var hela glaset borta vid rengjörning men de tar sig fram oerhört fort
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Dom kan inte ha varit så stora för då kunde hela karet blitt nitritförgiftat om dom dött och du lät dom va kvar eller ?
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Linapina
                          • July 2008
                          • 595

                          #13
                          Nej de är inte stora alls. Jag la i extra dos bakterier för att hjälpa till med nedbrytningen. De är mellan 4 och 5 mm.
                          Det har gått väldigt bra att ha dem i vasen. Jag låter mina snäckägg kläckas där, i mina andra kar blir de små bara uppätna.
                          Sen flyttas de över till 115 L för att växa till sig mer, och efter det så flyttar de in i 240 L.

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Ursprungligen postat av drd
                            Dom kan inte ha varit så stora för då kunde hela karet blitt nitritförgiftat om dom dött och du lät dom va kvar eller ?
                            Det beror helt på vad man har i karet för övrigt. Mina ancistrus och praktbotior tycker död äppelsnäcka är rena kalasmaten, likaså är pansarmalar och andra äpplen bra på att tugga i sig döingarna. Hinner ofta inte ta upp dem innan det bara är skalet kvar.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • Rolle85
                              • January 2009
                              • 124

                              #15
                              Jag upplevde samma sak, att de efter någon dag började röra på sig men sen hittar jag ändå att räkorna sitter och käkar på dem när de dött.
                              15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
                              54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
                              35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...