Akvarium, Fiskar och sköldpaddor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andez
    • January 2009
    • 82

    Akvarium, Fiskar och sköldpaddor

    Hej.

    Jag är väl lite av en nybörjare när det gäller sådant här men jag har en "dröm" som jag haft sen jag flyttade hemmifrån för snart 3 år sedan, jag skulle vilja ha ett akvarium med både sköldpaddor och fiskar nu tänkte jag kolla om det är någon som har något förslag på hur man kan göra detta möjligt och ungefär hur stort akvarium man behöver?

    Tack på förhand// Anders
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Sköldpaddorna blir ju ganska stora tillslut , och kan leva till 50år och mer. Det är nåt man måste ta med i beräkningarna.

    Jag har tagit över ett par sköldpaddor som behövde flytta, de lever just nu i mitt 310L akvarium(vilket är i minsta laget för dessa 2).

    Simmar även runt c:a 20st Zebrafiskar i vattendelen.

    Ingenting är omöjligt med din "dröm" bara köra igång..

    land-del + vattendel. Finns en hel del bra tips(vissa mindre bra) på internet om hur pass djupt dom behöver beroende på vilken art av sköldpadda.

    Allt eftersom paddorna växer får man fixa djupare vatten..(eller större akvarium).

    För att kunna ordna till det bra med land-del(land-delar) och även gömställen för fiskarna så tror jag 450L skulle vara bra.


    Hoppas du fann nånting nyttigt att läsa!

    /M
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Andez
      • January 2009
      • 82

      #3
      jo jag är fullt medveten om att dom kan bli gamla och att dom kräver mer rengöring av akvariet än enbart fiskar. har också hört att dom är en aning känsligare om miljön inte passar...
      jag hade tänkt mig 1 eller 2 st Rödörad sköldisar som jag hört inte blir så jätte stora... men akvariet är nog mitt stora problem... funderar på att göra ett själv (flickvännens pappa känner nån glasmästare + att han har gjort akvarier tidigare) och har funderat på att göra ett 150 elelr 250 liters akvarium (0,5*1m botten och sen 0,5m högt eller 1*1 m botten och 0,5m högt) men vet inte om det låter som rimliga mått? :/

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Ursprungligen postat av Andez
        jo jag är fullt medveten om att dom kan bli gamla och att dom kräver mer rengöring av akvariet än enbart fiskar. har också hört att dom är en aning känsligare om miljön inte passar...
        jag hade tänkt mig 1 eller 2 st Rödörad sköldisar som jag hört inte blir så jätte stora... men akvariet är nog mitt stora problem... funderar på att göra ett själv (flickvännens pappa känner nån glasmästare + att han har gjort akvarier tidigare) och har funderat på att göra ett 150 elelr 250 liters akvarium (0,5*1m botten och sen 0,5m högt eller 1*1 m botten och 0,5m högt) men vet inte om det låter som rimliga mått? :/
        Min rödörade som jag tagit hand om är c:a 20-25cm över skalet. Den är 14 år gammal.

        min gulbukade är 13 år gammal och 15-20cm över skalet..men mycket smidigare.

        Angående akvarium som tror jag att ett långt och djup akvarium skulle vara bra. 120-140cm långt 50-60 djupt c:a 50 cm högt

        Men såklart när du köper dom är dom små, jag vet inte exakt hur snabbt dom växer. Så du skulle ju kunna börja med ett mindre akvarium, om du senare kan uppgradera efter behov.

        Som start akvarium för dina små skulle en kub fungera bra. 60x60x40(40 högt)

        En land-del skulle jag då placera i mitten på akvariet. Land-delen skall vara lätttillgänglig för dom att komma upp på. dvs en ganska plan uppgång från flera håll.

        Det skall även finnas en bit landdel som är helt torr.(så dom kan torka undersidan av skalet)

        Vattendjupet ska vara 2ggr skalets längd på sköldisen.(ungefär, har hört lite olika om detta, men jag tycker denna information verkade relevant)

        Växter vill dom gärna ha Vattenpest tycker dom är smaskigt, en väldigt lättodlad växt. Men du bör ha ett mindre akvarium för att odla dessa växter..(om du inte är "rik" och kan köpa en planta i veckan att ge dom (c:a pris 40kr per planta, eller ta 4 betala för 3)

        Andmat finns det en annan flytväxt som verkligen uppskattas av sköldpaddorna, och är billig i vanliga zoo-butiker...folk brukar inte ens vilja ha andmat.

        Temperatur är jag lite osäker på vad dom vill ha men nästan alla padd akvarium jag sett har doppvärmare..så dom vill säkerligen ha runt 22-25c.

        Fiskar som kan passa ihop med dessa beroende nu på storlek av akvarie också.(Kommer krävas mer regelbundna vattenbyten då fiskarna oftast är känlisgare för vattenkvaliteten än paddorna)

        Jag har märkt att mina 2 paddor gillar strömt vatten.

        Nu fick du och jag lite mer kött på benen.

        Dessa råd/tips har haf läst mig fram till och även viss erfarenhet har jag. (haft några vänner som haft paddor, samt mina egna iaktagelser från dom jag har nu)

        Nu fick du och jag lite mer kött på benen.

        När du väl kommit igång tycker jag du ska starta detta som ett Projekt under projekt tråden.

        Lycka till!


        /Markus
        /M
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Andez
          • January 2009
          • 82

          #5
          oki tack så jätte mycket för tipsen

          ja det ska jag se till att göra men det dröjer nog åtminstonde till sommaren innan det kommer igång går i skolan nu å tar studenten till sommaren så...

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Fisk och sköldpaddor i en innedamm.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #7
              Jäkligt fin damm må jag säga. Kan funka bra när dom är paddorna är små. Jäkligt mysigt! Men jag tror akvarium är det bättre alternativet i längden.

              Andez, fråga på så du har rikligt med 'kött på benen' tills när du ska dra igång det hela.

              Bifogar lite länkar som handlar om sköldpaddor & skötsel:








              Jag tror inte jag tog upp det tidigare, men skölpaddorna vill både ha stenar,grus och sand(biltemas blästersand funkar utmärkt)..

              Skissa upp ett akvarium vet ja! Så du får lite hum om hur man kan tänkas inreda ett padd/fisk akvarium.
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • Andez
                • January 2009
                • 82

                #8
                tror inte mitt problem är skötseln jag är ganska insatt i hur dom vill ha, har kollat på detta i 3 år ungefär det ända jag känner att jag är osäker på är vilka växter och fiskar man kan ha samt hur stort akvariet måste vara...

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Växter funkar inte speciellt bra med paddor då de flesta paddor mer än gärna äter växter. Men för all del, växter är en mer eller mindre viktig del i deras kost (beroende på art) så det är absolut ingen nackdel, men man måste fylla på med nya rätt ofta.

                  Fiskarna bör vara stora och/eller snabba nog att hinna undan om dom inte ska bli mat.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av lyjg0112
                    北京监控工程北京监控工程为保证产品质量,提高系统的可靠性,百城恩在系统设计、设备选型、工程实施等各个阶段都严格遵守"高品 质、高可靠性"的宗旨,精益求精。 》》质量保证措施 北京监控工程具有完善的ISO9001质量管理和质量保证体系,具有国际和国内双重认证,符合 出口标准。    北京监控工程高水平、强有力的设计队伍,集中精力开展硬件设计与软件设计,全部设计与开发工作实行规范化管 理。 "科技以人为本"百城恩科技以独到的管理方式凝聚了一支高素质,高起点的科研队伍,占职工总数70%以上的 软件研发和工程技术人员拥有大专及以上学历,扎实的专业基础知识和丰富的工作经验保证了研究开发新产品和工 程施工的高效率和高质量,从而保证了公司的强劲的发展能力. 北京监控器材监控工程质量方针    质量第一、信誉至上、精益求精、追求卓越。    质量第一:跟踪最新技术动态,采用最先进的技术,创造一流品牌    信誉至上:诚信为本,为顾客提供真诚和优质的服务。    精益求精:以“认真负责,精益求精”理念,为客户提供一流的产品、一流的服务赢得客户满 意。    北京监控公司追求卓越: 持续改进产品过程质量,始终不移的改进提高完善,追求更佳的产品质量。 监控工程质量目标    顾客满意度95%    一次安装调试验收合格率98%    维修率<5%
                    Översättningen till svenska enligt google translate blev något liknande:

                    Peking Peking att övervaka projektet för övervakning av projektet för att säkerställa produkternas kvalitet, förbättra systemtillförlitlighet, 100 Stad TU i systemets utformning, utrustning urval, genomförande av projekt i alla skeden av strikt iakttagande av "hög kvalitet, hög tillförlitlighet, i syfte att förbättra dem. "" Kvalitetssäkringsåtgärder till Peking för att följa upp projektet med en sund ISO9001 kvalitetsstyrning och kvalitetssäkring, med internationella och inhemska dubbel certifiering, i linje med export standarder. Peking att övervaka projektet en hög nivå, ett starkt designteam och fokusera på att främja hardware design och mjukvara design, alla design-och utvecklingsarbete för att genomföra standardiserade förvaltning. "Teknik människor orienterade" staden 100 TU teknik till unik kombination av ledarstil av en hög kvalitet, hög Utgångspunkten för forskarlag, står för mer än 70% av det totala antalet anställda av programvara FoU och teknisk personal med college och högre utbildning, det finns väl yrkeskunskaper och rika erfarenheter att se till att forskning och utveckling av nya produkter och konstruktion av hög effektivitet och hög kvalitet, så att bolagets starka utveckling kapacitet. Peking övervakningsutrustning för att övervaka kvaliteten på principen om kvalitet första, högsta kvalitet, att uppnå excellens. Kvalitet första: att spåra den senaste tekniska utvecklingen, med hjälp av den mest avancerade tekniken och skapa första klass varumärket trovärdighet överlägsenhet: ärlighet, uppriktighet och att erbjuda kunderna tjänster av hög kvalitet. Spetskompetens: "allvarlig och ansvarsfull excellens"-konceptet, för att förse kunderna med första klassens produkter och tjänster för att vinna kundernas tillfredsställelse. Peking för att övervaka att företaget strävar efter högsta kvalitet: processen för ständiga förbättringar av produktkvaliteten, för att förbättra oförytterlig alltid perfekt, strävan efter bättre produktkvalitet. Kontroll av kvaliteten på projektets mål på 95 procent nöjda kunder första installationen acceptans för 98 procent av kvalificerad underhåll rate <5%
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det är ett spam och det ska du inte citera.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det är ett spam och det ska du inte citera.
                        Vet, men kunde vara kul för alla att se vad det stod
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          ??
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Andez
                            • January 2009
                            • 82

                            #14
                            är det någon som vet något om hur lätta eller svåra Chinemys reevesi (Reeves kärrsköldpadda) är att ha som första paddor? och hur det går att matcha dom med fiskar?

                            Kommentar

                            • Ronja016
                              • August 2006
                              • 220

                              #15
                              Ursprungligen postat av Andez
                              är det någon som vet något om hur lätta eller svåra Chinemys reevesi (Reeves kärrsköldpadda) är att ha som första paddor? och hur det går att matcha dom med fiskar?
                              Jag har två stycken som första paddar, hade lite svårt i början med mat för dom var för små men som tur är växte dem ju Idag har jag inga problem med dom har till och med endlers uppfödning hos dem

                              Kommentar

                              Arbetssätt...