Akvarium, Fiskar och sköldpaddor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andez
    • January 2009
    • 82

    Akvarium, Fiskar och sköldpaddor

    Hej.

    Jag är väl lite av en nybörjare när det gäller sådant här men jag har en "dröm" som jag haft sen jag flyttade hemmifrån för snart 3 år sedan, jag skulle vilja ha ett akvarium med både sköldpaddor och fiskar nu tänkte jag kolla om det är någon som har något förslag på hur man kan göra detta möjligt och ungefär hur stort akvarium man behöver?

    Tack på förhand// Anders
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Sköldpaddorna blir ju ganska stora tillslut , och kan leva till 50år och mer. Det är nåt man måste ta med i beräkningarna.

    Jag har tagit över ett par sköldpaddor som behövde flytta, de lever just nu i mitt 310L akvarium(vilket är i minsta laget för dessa 2).

    Simmar även runt c:a 20st Zebrafiskar i vattendelen.

    Ingenting är omöjligt med din "dröm" bara köra igång..

    land-del + vattendel. Finns en hel del bra tips(vissa mindre bra) på internet om hur pass djupt dom behöver beroende på vilken art av sköldpadda.

    Allt eftersom paddorna växer får man fixa djupare vatten..(eller större akvarium).

    För att kunna ordna till det bra med land-del(land-delar) och även gömställen för fiskarna så tror jag 450L skulle vara bra.


    Hoppas du fann nånting nyttigt att läsa!

    /M
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Andez
      • January 2009
      • 82

      #3
      jo jag är fullt medveten om att dom kan bli gamla och att dom kräver mer rengöring av akvariet än enbart fiskar. har också hört att dom är en aning känsligare om miljön inte passar...